Het aantal ongevallen met fatbikes is in het tweede kwartaal van 2024 aanzienlijk gestegen, volgens cijfers van kenniscentrum VeiligheidNL. Tussen april en juni kwamen 115 mensen na een fatbike-ongeval op de spoedeisende hulp terecht.
Aantal ongevallen met fatbikes toegenomen
Foto: Shutterstock
In de eerste drie maanden van dit jaar belandden 25 mensen na een fatbike-ongeval op de spoedeisende hulp, en in heel 2023 waren dat er 75. Bijna de helft van de slachtoffers was tussen de 12 en 15 jaar.
Uit gegevens van 14 van de 83 SEH-afdelingen blijkt dat 24 procent van deze jongeren hersenletsel opliep, twee keer zo veel als bij ongevallen met een gewone fiets. Bij andere e-bikes was dat 22 procent. VeiligheidNL benadrukt dat dit slechts de ondergrens is, omdat niet alle ziekenhuizen gegevens hebben aangeleverd.
VeiligheidNL pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle e-bikes, in plaats van 14 jaar, zoals de Tweede Kamer voorstelt. Dit zou de handhaving vereenvoudigen en jonge risicogroepen beter beschermen.
Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet geen nut in het onderscheid tussen fatbikes en andere e-bikes. Hij verwacht dat fabrikanten fatbikes zullen aanpassen als de regels te specifiek zijn. Dinsdag 24 september stemt de Kamer over een motie voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.
VeiligheidNL geeft aan dat er geen cijfers zijn over het aantal fatbikes in Nederland, omdat deze niet worden geregistreerd. Ook de RDW en Veilig Verkeer Nederland hebben geen duidelijk beeld, omdat fatbikes geen kenteken hebben. De Fietsersbond pleit voor certificering en BOVAG wil betere registratie van fatbikes die buiten officiële kanalen worden verkocht.