Fietshelm reduceert ernstig hoofd- en hersenletsel met 50 procent
Spoedeisende Hulp-arts Crispijn van den Brand deed promotieonderzoek aan het Erasmus MC. De conclusie van zijn onderzoek: het dragen van een fietshelm kan zorgen voor een afname van het aantal gevallen van hersentrauma na een fietsongeval met 50 procent. Van den Brand deed het onderzoek in samenwerking met VeiligheidNL.
Het onderzoek is uitgevoerd onder patiënten van 16 jaar en ouder, die in 2016 na een fietsongeval op de SEH binnenkwamen. Dit betrof 2133 patiënten, waarvan 361 met ernstig hoofdletsel. Onder de slachtoffers met ernstig hoofdletsel droeg 3,9 procent een helm, in de controlegroep zonder hoofdletsel betrof dat 7,7 procent.
Een fietshelm heeft geen effect op de uitkomst van ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer. Dat is te verklaren doordat de impact van een ongeval tussen een fietser en bijvoorbeeld een auto groter is dan de impact waar de helm voor ontworpen is.
In 2018 belandden volgens cijfers van VeiligheidNL 15.300 mensen in het ziekenhuis met hersenletsel na een fietsongeval. Van den Brand: “Het gaat dan in de overgrote meerderheid om trauma na een eenzijdig ongeval, dus bijvoorbeeld na verlies van het evenwicht, of een botsing met een andere fietser. Dat zijn wat wij noemen laag energetische ongelukken. Juist tegen dit soort ongevallen biedt een fietshelm uitstekende bescherming”.
VeiligheidNL stelt dat, als iedere fietser boven de 16 een helm zou dragen, dat 7500 minder gevallen van hoofd- en hersenletsel per jaar inhoudt.
Bron: CROW Fietsberaad.
Lees het onderzoek hier.
Reactie plaatsen •