‘Een staalkaart aan voorstellen voor een prijsmechanisme’ (VK7/2012)
Op 12 november verdedigde Maarten Smaal zijn proefschrift ‘Politieke strijd om de prijs van automobiliteit, de geschiedenis van een langdurend discours: 1985-2010’. Een strijd die Smaal beschrijft in 874 pagina’s.
Smaal: ‘De bepalende ‘kracht’ in dit vraagstuk blijkt – met name in de jaren 1965-2010 – de automobiliteit zelf te zijn. Automobiliteit is te beschouwen als een instituut in sociologische zin. En instituties – zo weten we – bepalen in grote mate het menselijk handelen en gedrag, ze ordenen het leven en zorgen voor een voorspelbare samenleving. Anderzijds kunnen ze ook een keurslijf vormen en is een fundamentele hervorming vaak zeer lastig. In mijn onderzoek valt een aantal zaken op. Zo blijken de vele adviezen en rapporten van economen en sociaal-psychologen over het gunstige effect van beprijzing op de mate van autogebruik, amper een rol te spelen in de politieke beraadslaging. Bovendien is er ‘concurrentie’ tussen politieke partijen als het gaat om de vorm van een prijsmechanisme. Met name kleine partijen zoeken naar een prijsmechanisme om specifieke doelstellingen te bereiken. Zo stelt GroenLinks de klimaatdoelstellingen centraal en is voor de RPF/ChristenUnie het beteugelen van ‘hypermobiliteit’ jarenlang een speerpunt in dit debat. En nu noem ik slechts enkele voorbeelden van een staalkaart aan voorstellen voor een prijsmechanisme’.
Het boek van Maarten Staal wordt uitgegeven door Eburon.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •