Auto’s moeten tegenwoordig zijn voorzien van een aantal rijhulpsystemen. Vanuit Europese regelgeving zijn deze rijhulpsystemen verplicht gesteld voor auto’s die vanaf juli 2022 op de markt kwamen en gelden vanaf juli 2024 voor alle nieuwe voertuigen. Het betreft acht rijhulpsystemen en een in voorbereiding (zie kader).
ANWB-Leden over Rijhulpsystemen
Hoe bekend zijn ANWB-leden met deze nieuwe systemen?
We hebben onze leden gevraagd of ze ermee bekend zijn dat een aantal systemen verplicht is geworden. Een aantal was hiervan op de hoogte, sommige leden kunnen zelfs een aantal systemen opnoemen, maar het overgrote gedeelte wist dit niet. De bekendheid van de verplichte systemen onder deze groep is dus niet zo groot.
Daarentegen is 70 procent wel bekend met een aantal ‘oudere’ systemen omdat ze die zelf in de auto hebben. Cruise Control, dat de snelheid van een auto vasthoudt zonder dat je het gaspedaal hoeft in te trappen, kennen we al langer, maar de adaptieve versie (ACC) die zelf afstand tot de voorligger kan bewaren, is nog niet zo heel lang beschikbaar op betaalbare auto’s. Ruim een derde van de ondervraagden geeft aan dit toch al wel in de eigen auto te hebben. AEB (noodremsysteem) blijkt op meer dan de helft van de auto’s van het ondervraagde panel te zitten, net als een Lane Keeping System.
Piepje
ISA is een systeem dat waarschuwt als de maximumsnelheid wordt overschreden. Hier hebben beleidsmakers hoge verwachtingen van, maar die moeten nog even geduld hebben want slechts 15 procent van de ondervraagden heeft dit in de auto. Het wordt ook nog al eens uitgezet omdat bestuurders het piepje bij een overschrijding van de maximumsnelheid niet waarderen; ook omdat dit al bij een overschrijding van 1 km/uur kan komen.
Onverwacht
We zijn verder benieuwd of mensen regelmatig in een andere auto stapten, die van rijhulpsystemen voorzien zou kunnen zijn. Dit is met name van belang omdat ook iemand die onverwacht met de systemen geconfronteerd wordt, deze moet kunnen begrijpen. Een derde van het panel rijdt wel eens in een andere auto. Dat kan een tweede auto zijn, maar als je een auto huurt of vervangend vervoer van de garage krijgt, kan het zijn dat hier rijhulpsystemen in
zitten. Die systemen moeten dan niet voor onverwachte situaties zorgen en de werking moet voor het rijden goed worden uitgelegd.
Zorgelijk
Wat zorgelijk is, is dat ruim een derde van het panel een negatieve of onverwachte situatie met rijhulpsystemen heeft meegemaakt.
• “Spijt van de auto die ik heb gekocht met deze ellende aan boord.”
• “ACC is leuk als het niet zoveel remt als je in wilt halen. De rijstrookassistent is soms zelfs gevaarlijk als het de strepen niet snapt.”
Maar er waren gelukkig ook mensen tevreden met de systemen:
• “Ik ben er erg blij mee!”
• “Gewoon lekker makkelijk en vooral veiliger.”
Rijhulpsystemen zijn er vooralsnog ter ondersteuning of om het rijden comfortabeler te maken en kunnen daarnaast een bijdrage leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dan moeten ze volledig betrouwbaar zijn en dit blijven gedurende de gehele levensduur van het voertuig. Het is duidelijk dat de systemen nog in ontwikkeling zijn en dat men er nog aan moet wennen.
Negen rijhulpsystemen
-
Intelligente Snelheids Assistent (ISA)
-
Noodremsysteem (AEB)
-
Rijstrookondersteuning (ELKS)
-
Vermoeidheids- en Afleidingsherkenning
-
Event Data Recorder (deze slaat gegevens na een ongeval op)
-
Emergency Stop Signal (ESS)
-
Achteruitrijcamera
-
Parkeersensoren
-
Voorbereiding op de installering van een alcoholslot