Winnaar Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2020: 'Verliezen we uit het oog wat we vandaag kunnen doen?'
Guido Sluijsmans, CEO SD-Insights, ontvangt de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2020 voor de digitale rijgedragcoach
Guido Sluijsmans, CEO van SD-Insights, die ‘NEXTdriver’ - een slimme rijgedragcoach voor vrachtwagenchauffeurs -ontwikkelde, mag zich twee jaar lang verkeersveiligheidsambassadeur noemen. Deze eer en titel ontving hij als winnaar van de tweejaarlijkse Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2020 die in november tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres werd uitgereikt. Zijn ambassadeurschap wil hij inzetten om - samen met de NVVP-winnaar van 2018 - verkeersongevallen te reduceren door ze aantoonbaar te voorkomen.
Nettie Bakker
“In mijn winnaarsspeech heb ik de minister en het CBR gevraagd om met me rond de tafel te gaan”, zegt Sluijsmans. “Het is er nog niet van gekomen”, verzucht hij en betreurt dat. “We hebben in verkeersveiligheidsland heel lang de focus gehad op de verkeersveiligheidswinst van autonoom rijden en er gaan hier nog miljarden aan R&D-gelden in, maar dat voertuig is er nog lang niet. Verliezen we niet een beetje uit het oog wat we vandaag al kunnen doen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid?”
Sluijsmans werkte lang bij TNO en zag te vaak met lede ogen aan dat kansrijke producten en diensten niet daadwerkelijk werden geïmplementeerd. Reden? Pilots richten zich vaak op de techniek en te weinig op de businesscase en het gedrag. Dan maar zelf aan de slag. Hij zegde zijn baan op, sprak zijn spaargeld aan en startte in 2015 met twee partners een startup bij YES!DElft. Vijf jaar later wordt hun NEXTdriver-applicatie bekroond met de Nationale Verkeersveiligheidsprijs van SWOV, ANWB, VVN en het ministerie van IenW.
Opschalen
Achteroverleunen doet Sluijsmans hiermee niet, integendeel. Met deze erkenning van het effect van het systeem wil hij opschalen en de digitale rijcoach inzetten als gecertificeerde rijgedrageducatiemethode. “Bestaande regelgeving zou daarvoor meer rekening moeten houden met de huidige technologische mogelijkheden.” Hij doelt daarbij op de verplichte instructie-uren die vrachtwagenchauffeurs één keer in de vijf jaar moeten volgen volgens de Europese Code 95. ”Continue feedback op rijgedrag heeft toch meer effect dan 35 uur verplichte training in vijf jaar tijd? Bovendien hoeven de chauffeurs deze verplichte lessen dan niet meer op hun vrije zaterdag te volgen. En ten slotte is het effect van de huidige lessen ook niet aantoonbaar.”
Met deze prijs zijn volgens Sluijsmans ook de verkeersveiligheidseffecten van de ‘rijcoach’ erkend. “Dit zijn: gemiddeld 30 procent aan schadereductie, 3 tot 8 procent aan brandstofreductie en bij een kostprijs van rond de 15 euro per maand per chauffeur, kom je algauw op een return on investment van 4 tot 8. Dat heb je zo terugverdiend.” Sluijsmans benadrukt ermee het belang van een gezonde businesscase voor verkeersveiligheidsmaatregelen. “We hebben dit zonder een cent subsidie ontwikkeld.”
Automatische feedback
De NEXTdriver-applicatie kan aan elk fleetmanagementsysteem in vrachtwagens worden gekoppeld. Het geeft de chauffeur automatische feedback over het rijgedrag. Die evaluatie gebeurt op basis van onder meer: rembewegingen, gebruik van cruisecontrol of snel optrekken. Ook geeft het systeem aan op welke plek van goed rijgedrag de chauffeur staat binnen zijn of haar bedrijf. “Dat stukje gamification maakt het leuk voor chauffeurs en levert gesprekken over het chauffeurvak op in de kantine.”
“Op basis van de wekelijkse rijgedragevaluatie geven we digitale complimentjes bij goed gedrag”, vervolgt Sluijsmans, “geven we tips bij te verbeteren gedrag en nemen we persoonlijk contact op met de chauffeur als we zien dat het rijgedrag minder wordt. Deze reguliere feedback zouden bedrijven misschien graag willen doen, maar het ontbreekt hen vaak aan tijd of competentie. De marges zijn te klein in de transportwereld om een rijgedragcoach aan te nemen.”
Sluijsmans richt zich nu in samenwerking met Stichting Yannick, de NVVP-winnaar van 2018 die campagne voert tegen appen in het verkeer, op inbedding van de NEXTdriver-applicatie in de verplichte permanente rijeducatie-regelgeving. “De resultaatcijfers en de erkenning met deze prijs zouden toch voldoende moeten zijn om aan te grijpen wat vandaag al mogelijk is”, besluit Sluijsmans.
Voor meer informatie: nextdriver.nl/en stichtingyannick.nl/
Reactie plaatsen •