VeiligheidNL start verdiepend onderzoek naar (brom)fietsongevallen
VeiligheidNL start in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verdiepend onderzoek naar fietsongevallen. Het onderzoek moet actueel inzicht geven in de oorzaken van brom-, snor- en fietsongevallen en richt zicht op verkeersslachtoffers die bij de Spoedeisende Hulp binnenkomen. Uiteindelijk moet dit leiden tot effectief fietsveiligheidsbeleid.
Structurele aanpak
Het Rijk, provincies, gemeenten en vervoerregio’s hebben in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 samen met maatschappelijke partijen, een aanpak beschreven om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. Kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en brom- en snorfietsers vormen een belangrijke doelgroep binnen het SPV 2030. Jaarlijks raken er namelijk veel fietsers, brom- en snorfietsers ernstig gewond bij een verkeersongeval. Zo was er de afgelopen 10 jaar een significante stijging (+35%) in het aantal fietsslachtoffers zichtbaar.
Letsel Informatie Systeem
Hoewel enkelvoudige fietsongevallen vaak ontbreken in de politieregistratie, biedt het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL wel gegevens over dit soort ongevallen. Daarnaast biedt het LIS ook de mogelijkheid om verdiepend onderzoek te doen onder slachtoffers van (fiets)ongevallen. Dit is belangrijk omdat het drukker wordt op het fietspad. Zo zal er in het onderzoek nadrukkelijk gekeken worden naar de kwetsbare groep oudere fietsers, maar ook naar schoolgaande jeugd, wielrenners, ongevallen met elektrische fietsen en het gebruik van een mobiele telefoon op fiets, brom- of snorfietsen.
Bron.
Reactie plaatsen •