Terugblik op World Parking Symposium in Breda
Door Bram van Luipen, KpVV
Van 28 juni tot 1 juli ontmoetten parkeerspecialisten uit Noord-Amerika, Europa, Australië, Israël, Japan en Saoedi-Arabië en Japan elkaar in de Brabantse garnizoensstad Breda. Een aantal highlights uit dit symposium, waarin vele aan parkeren gerelateerde onderwerpen de revue passeerden.
Over parkeren en stedenbouw gaf Tim Haahs uit de VS een aantal sprekende voorbeelden van locatieplanning van parkeergarages gericht op een concentratie van loopstromen van en naar deze garages om meer levendigheid op straat te krijgen. Door die vitaliteit wordt het voor ondernemers interessanter om daarlangs cafés, restaurants en winkels te op te richten.
Een noviteit op het gebied van modellen werd geïntroduceerd door Itzhak Benenson van de universiteit van Tel Aviv en Karel Martens van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij hebben een geavanceerd parkeermodel ontwikkeld waarmee het zoekgedrag van parkerende automobilisten wordt nagebootst. Met dit model kan de impact van nieuwe parkeervoorzieningen beter in kaart worden gebracht.
Donald Shoup, hoogleraar stedelijke planning aan de Universiteit van Californië en auteur van het boek De high cost of free parking, liet aan de hand van een eenvoudige berekening zien dat campussen flink geld toeleggen op de parkeerabonnementen van studenten. Een abonnement van 50 dollar kost in werkelijkheid ongeveer het vijfvoudige. Shoup pleit voor gratis openbaar vervoer en betalen van parkeren per tijdseenheid.
Parkeertarieven moeten beter worden gemotiveerd. Marco Martens van Ecorys presenteerde hiervoor een speciaal ontwikkelde formule die is gebaseerd op de economische waarde van een parkeerplaats. Deze wordt in samenwerking met KpVV in de praktijk uitgeprobeerd. Andere funderingsgrondslagen als de directe kosten zijn ook legitiem, aldus Martens.
Bern Grush van Skymeter Corp in Toronto introduceert de Mega Parking Meter, die werkt met plaatsbepaling per satelliet. Hij stelt dat zoekverkeer veel parkeerinkomsten en tijd kost en bovendien schade toebrengt aan het milieu. Met zijn technologie, waarmee het gebruik van de weg en van straatparkeerplaatsen per automobilist exact is te bepalen, kan parkeerregulering en het beprijzen van wegen beter worden gestuurd. Grush is in de race voor Anders Betalen voor Mobiliteit.
Ivo Cré van POLIS, een Europees netwerk voor steden, pleitte met Marco Martens en Bram van Luipen voor een betere samenwerking tussen stedelijk verkeersmanagement en parkeren. Door de vele ICT- en ITS-ontwikkelingen, zoals TomTom, wordt de samenhang tussen verkeersinformatie, verkeersmanagement en parkeermanagement steeds groter. Echter, in de praktijk liggen deze werelden nog mijlenver uiteen.
Het WPS is een tweejaarlijks evenement. Voor 2011 kiest de organiserende Canadian Parking Association (zusterorganisatie van de Vexpan) voor haar thuisland Canada. (BvL, KpVV)
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •