Servicehuis Parkeer- en Verblijfskosten
Uit een inventarisatie van twee jaar geleden bleek dat meerdere gemeenten problemen ondervinden rond de handhaving van gsm-parkeren. Dat is niet zo gek. Nederland telt een half miljoen betaalde parkeerplaatsen op een totaal van 9 miljoen openbare parkeerplaatsen. Tientallen private en publieke parkeerbedrijven beheren deze parkeerplaatsen, elk met een eigen methodiek. Daarnaast zijn er tal van providers, zoals de gsm-parkeerbedrijven. ‘We vatten het idee op om een database naar Amsterdams model geschikt te maken voor heel Nederland’, vertelt Erik Harmsen, namens de gemeente Enschede een van de kwartiermakers van het Servicehuis. ‘Een groep van gemeenteambtenaren heeft een systeem bedacht dat helpt de toenemende complexiteit in de parkeerketen beheersbaar te houden.’
Eenvoudige handhaving
Nu werken vrijwel alle gemeenten met verschillende databases van meerdere partijen; parkeerbedrijven voor de vergunningverlening, providers van belparkeren en in sommige steden ook kortparkeren op kenteken. De publieke en private handhavers moeten toegang hebben tot meerdere gegevensbestanden om te verifiëren of voor een geparkeerde auto is betaald. Harmsen: ‘Bij het Servicehuis staat alle informatie in één database. De handhaver hoeft alleen maar het kenteken te scannen en contact te leggen met de centrale database, en het is bekend of de auto wel of niet is aangemeld. Dat bespaart veel kosten. Bovendien komt er managementinformatie beschikbaar. In de toekomst verwachten we nog meer soorten aanbieders van betaald parkeren als sms-parkeren, met meer en andere betaalmogelijkheden. Het Servicehuis is ook hiervoor geschikt.’
Ook kleine gemeenten
Amsterdam, Amersfoort, Enschede en Utrecht hebben zich al aangesloten bij het Servicehuis. Recent zijn Den Bosch, Deventer, Zwolle en Zutphen erbij gekomen. Kleine gemeenten tonen ook belangstelling. ‘Niet zozeer de hoeveelheid inwoners van een gemeente is van belang maar het aantal betaalde parkeerplaatsen’, aldus Harmsen. ‘Doetinchem bijvoorbeeld is een grote gemeente als je kijkt naar betaalde parkeerplaatsen, Ede-Wageningen een kleine gemeente. We hebben een rekenmodel waarmee de voordelen van deelname aan het Servicehuis per gemeente kunnen worden doorgerekend. Uit de praktijk blijkt dat het voor kleinere gemeenten ook interessant kan zijn lid te worden van het SHPV.’
Gegevens afgeschermd
Het SHPV is momenteel een coöperatieve vereniging in oprichting, in oktober dit jaar is de vereniging een feit. De kosten van lidmaatschap hangen af van het aantal parkeerplaatsen en het gebruik van de database. Voor dit gebruik geldt een degressief tarief. Harmsen: ‘Het grootste deel van de 85 gemeenten die we intussen hebben gesproken, willen op termijn meedoen. Bijna alle gemeenten willen overstappen op digitale vergunningen. Maar digitalisering van vergunningen is geen voorwaarde voor deelname. Als een gemeente alleen belparkeren wil aanbieden om het realtime betalen op straat mogelijk te maken, dan kan het al voordelig zijn. De database is overigens van en voor gemeenten. We gaan niet op landelijk niveau analyses doen met alle parkeerdata. De markt heeft grote interesse in de gegevens in de database, maar die zijn bewust afgeschermd. Alleen de gemeenten beschikken over de eigen data.’
Gemeenten die interesse hebben, kunnen contact opnemen via www.shpv.nl
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •