Oefen eens een inloopavond voor burgers
'Een puur vakgerichte opleiding kun je goed verbreden door aandacht te schenken aan bestuurlijke en politieke verhoudingen'
David Wansink, hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ordening, sector Stadsontwikkeling, gemeente Dordrecht
Welke verkeerskundige ontwikkelingen zijn merkbaar binnen gemeenten en hoe kunnen onderwijsinstellingen daarop reageren? Hoe is het überhaupt gesteld met de kennis van de gemiddelde pas afgestudeerde hbo-student verkeerskunde? Aan het woord David Wansink, hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ordening, sector Stadsontwikkeling, van de gemeente Dordrecht.
‘Laat ik voorop stellen dat de hbo-opleidingen Mobiliteit heel goed zijn. Er worden mensen opgeleid die meteen een heleboel kunnen, ook al komen ze net van school,’ vertelt Wansink. ‘Vorig jaar zomer ging één van mijn medewerkers met zwangerschapsverlof. Zij is vervangen door iemand die net was afgestudeerd. Dat durf ik aan, omdat ik weet dat ik een bepaalde kwaliteit kan verwachten.’
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er altijd wel punten zijn die wat extra aandacht kunnen gebruiken. Welke ontwikkelingen worden binnen de gemeente gesignaleerd en in hoeverre moeten de opleidingen Mobiliteit hun studenten daarin verder bijspijkeren?
Juridisering
De eerste ontwikkeling die Wansink noemt, is de terugtrekkende overheid. ‘Er is niet alleen minder geld voor onderhoud en investeringen, de burger wordt ook steeds meer overal bij betrokken: ook op verkeerskundig gebied. Mensen worden bijvoorbeeld geacht elkaar in hun eigen wijk aan te spreken op te hard rijden of moeten zelf oplossingen bedenken voor de verkeersproblematiek rondom school. Daarbij merk je dat burgers steeds mondiger worden. Dat komt eveneens tot uiting in de juridisering van de samenleving; mensen stappen veel eerder naar de rechter. Je moet daar als verkeerskundige in al je handelen rekenschap van geven. Het maakt dat je als organisatie voorzichtiger wordt.
Denk maar aan het incident met de weg-aansprakelijkheid; dat zet je als wegbeheerder wel aan het denken. Om die juridische aspecten van verkeerskunde goed onder de knie te krijgen, kan het studenten helpen eens heel concreet aan de slag te gaan met het opstellen van diverse verkeersbesluiten. Dan merken ze al snel waar ze allemaal aan moeten denken en op moeten letten.’
Mondigere burgers
‘Die mondigere burger is ook iets waar je tijdens de opleiding wat mee moet. Communicatie wordt steeds belangrijker. Daar gebeurt al veel aan tijdens de studie, maar het kan nog beter. Want hoe beantwoord je bewonersbrieven? Hoe ga je om met boze burgers? Wij volgen daarvoor een speciale agressietraining, maar studenten lopen daar in de beroepspraktijk net zo goed tegenaan. En oefen eens een inloopavond voor burgers. Dat is eigenlijk bijna een verkooptraining. Je moet leren uitleggen, overtuigen, je project verkopen…’
‘Met het opkomen van die mondige burger, zie je tegelijkertijd een andere ontwikkeling. We willen allemaal minder wetten en regeltjes en ons eigen ding bepalen. In sommige gevallen betekent dat ook: minder verkeersborden. Of, zoals bij het station in Dordrecht, een shared-space-achtige omgeving. Geen belijning voor fiets- en voetpaden, maar meer verantwoordelijkheid bij de burger.’ Dat vereist een andere manier van denken én een gedegen kennis van wet- en regelgeving: de juridische aansprakelijkheid mag zeker niet uit het oog worden verloren.
Nieuwe technieken
‘De opkomst van nieuwe technieken is een andere ontwikkeling waar we echt niet omheen kunnen. Want we kunnen nog zoveel bewegwijzering instellen, als we de gewijzigde gegevens niet beschikbaar stellen voor TomTom, hebben we wel een probleem. De verkeersinformatie van het openbaar vervoer is gedigitaliseerd: we maken nu overal gebruik van dynamische routeinformatie. Het belparkeren maakt op grote schaal z’n intrede.’ Het zijn allemaal zaken waar je als verkeerskundige niet omheen kunt.
Politieke verhoudingen
‘Wat daarnaast heel erg belangrijk is binnen de gemeente, is het gevoel voor politieke verhoudingen. Hoe zit dat met die wethouders en de raad? We zien toch dat mensen die door willen groeien in hun werk, vaak kiezen voor een academische opleiding bestuurskunde. Dan heb je het natuurlijk over een volgend niveau, maar ik denk wel dat je een puur vakgerichte opleiding als Mobiliteit goed kunt verbreden door aandacht te schenken aan de bestuurlijke en politieke verhoudingen. Een groot percentage afgestudeerden belandt tenslotte toch bij gemeenten.’
Specifieke kennis
Missen afgestudeerden nog specifieke kennis, als ze bij een gemeente aan de slag gaan? ‘Ik heb dat nog bij de vervangster die ik noemde nagevraagd. Zij gaf aan dat ze, naast die communicatie met burgers en de regels en wetgeving, vooral meer kengetallen paraat had willen hebben. Hoeveel kost het om een bord neer te zetten of een drempel aan te leggen? Als er normaal zoveel verkeer rijdt op een weg, hoe druk is het dan tijdens de spits? Dat soort cijfers. Daarnaast spreekt het voor zich dat het onderwijs de diverse ontwikkelingen binnen de verkeerskunde op de voet moet blijven volgen en hierop moet reageren of anticiperen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe ga je ermee om? Dat is een proces dat nooit stilstaat.’
Auteur: Margriet Verhoog
Station Dordrecht
Reactie plaatsen •