Meer verkeersslachtoffers onder twintigers en dertigers
Het aantal verkeersslachtoffers onder twintigers en dertigers is in 2019 met 24 procent gestegen ten opzichte van 2018. Vielen er in 2018 nog 147 dodelijke verkeersslachtoffers onder deze groep te betreuren, een jaar later is dat gestegen naar 183. Wel is het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2019 met 2,5 procent gedaald ten opzichte van 2019. In 2019 kwamen in Nederland 661 mensen om door een verkeersongeval, 17 minder dan in 2018. Dat is nog altijd meer dan in de periode 2012-2017. Mannen zijn overtegenwoordigd in de ongevallencijfers: er kwamen vorig jaar 465 mannen om in het verkeer en 196 vrouwen.
Brabant
De provincie Noord-Brabant valt in negatieve zin op. In deze provincie vielen 142 slachtoffers. Hoewel dit een lichte daling is ten opzichte van 2018, toen er in de provincie nog 150 verkeersdoden vielen, vallen in Noord-Brabant nog altijd de meeste verkeersslachtoffers. Ook gecorrigeerd voor gereden kilometers is Brabant de provincie met het meeste aantal dodelijke verkeersslachtoffers. “Achter dit kille cijfer gaan 142 mensen schuil die door hun naasten worden gemist. Wij streven dan ook naar nul verkeersslachtoffers, want iedere verkeersdode is er een teveel.”, aldus gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat. Vorig jaar gaf de provincie Noord-Brabant opdracht aan de SWOV om de oorzaak en toedracht van de ongevallen te analyseren. Resultaten van de analyse worden dit najaar verwacht. Brabant zet in het Verkeersveiligheidsplan 2020-2024 in op gedragsverandering door middel van campagnes en op verbeteringen in infrastructuur.
Verkeersdeelnemers
De meeste slachtoffers waren inzittenden van personenwagens, 168 bestuurders en 69 passagiers. In het verkeer overleden 203 fietsers, 52 motorrijders, 49 voetgangers, 42 bestuurders van een scootmobiel en 42 brom- en snorfietsers. Er kwamen in 2019 meer motorrijders, bromfietsers en inzittenden van personenwagens om, maar minder fietsers. Onder de fietsslachtoffers reden er 65 op een elektrische fiets, dat is een derde van de fietsdoden. In 2018 waren dit nog 57 elektrische fietsen.24 procent meer twintigers en dertigers omgekomen in verkeer
Twintigers en dertigers
In de leeftijdscategorie van 20 tot 40 jaar kwamen 183 verkeersdeelnemers om het lever, vergeleken met 147 in 2018. Dat is een stijging van 24 procent. Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal slachtoffers naar 105 in 2019. Deze daling is vrijwel geheel toe te schrijven aan een daling van het aantal fietsdoden in deze categorie, van 46 naar 24 in 2019. De heflt van het aantal slachtoffers was 60 jaar of ouder, maar in deze groep is wel een daling zichtbaar, van 350 in 2018 naar 324 in 2019. Oudere dodelijke verkeersslachtoffers betreffen vaak fietsers, jongere slachtoffers zijn vaker betrokken bij een auto-ongeluk.
Reactie plaatsen •