Meer fietsen, meer groen
Jim Brouwer is commercieel directeur bij Easypath en werkt nauw samen met directeur Job van Roekel. “Jim zal uiteindelijk het stokje van mij overnemen”, vertelt Van Roekel. Over risico’s en fietspaden heeft het duo een duidelijk visie: dat moet beter.
“Als je in Amsterdam een week lang gaat filmen, zie je allerlei gevaarlijke situaties op routes van en naar het stedelijke gebied”, vertelt Brouwer. “Dat komt door gebrek aan ruimte. Vergelijkbare risico’s zouden we op de werkvloer niet accepteren.”
Van Roekel ziet een paar belangrijke trends: de roep om het verbeteren van de verkeersveiligheid van fietsers, want “dat gaat de afgelopen jaren niet per se de goede kant op”, en de roep om leefbare steden met meer groen en meer ruimte voor bomen, ook bij fietspaden. “Door fietsen veilig te maken en de omgeving prettig, krijgen we meer mensen op de fiets.”
Brouwer en Van Roekel zijn trots op de samenwerking met Bomenwacht Nederland, die onderzoek deed naar de mogelijkheden om boomgroei niet te belemmeren bij nieuwe fietspaden. “Ons modulaire fietspad is uitermate boomvriendelijk, omdat de bomen genoeg gelegenheid krijgen zich te wortelen en te groeien, zonder dat dit wortelopdruk van het fietspad oplevert.”
“Er is al weinig ruimte in de stad, als je nieuwe woningen en nieuwe fietspaden aan wilt leggen komt groen al snel in het gedrang. Kiezen voor verharding die ruimte geeft aan de bomen is dan een bijzonder goed idee. Bomen hebben ruimte nodig om te groeien, het duurt jaren voordat een boom volwassen is en een meetbare bijdrage levert aan de luchtkwaliteit.”
Veiligheid
Jim Brouwer “Zorg voor bredere fietspaden, die ook goed zichtbaar zijn. Let daarbij ook op goede verharding, een vlak fietspad is een stuk veiliger dan een tegelpad.”
Collega Van Roekel vult aan: “Naast meer groen zou Van Roekel ook graag aandacht willen voor verkeersveiligheid van met name fietsers. “Dat loopt nu knel. De kleur en belijning van fietspaden kan vaak beter, geef bijvoorbeeld de kruispunten waar conflicten met autoverkeer kunnen ontstaan een kleur met meer contrast.”
Verbeteringsslag
Zowel Van Roekel als Brouwer denken dat er een verbeteringsslag mogelijk is als het gaat om de aanleg van duurzame en veilige fietspaden. “De wereld is aan het veranderen, gemeenten denken nu ook actief na over de groeiplaats van bomen en ander groen. De helft van de fietspaden ligt langs bomen, dus het is de moeite waard daar aandacht aan te besteden.”
Dit artikel is afkomstig uit het Trendboek Mobiliteit 2023. U kunt Trends 2023 hier gratis lezen.
Reactie plaatsen •