Maastricht optimaliseert parkeersysteem
Parkeerroute-informatiesystemen informeren weggebruikers op een dynamische wijze, gebaseerd op actuele gegevens, over de bezettingsgraad van parkeergarages. Het doel is automobilisten zo efficiënt mogelijk naar een gewenste en beschikbare parkeerruimte te geleiden. De optimalisatie van het PRIS in Maastricht vloeit voort uit de gemeentelijke doelstelling om een kwalitatief hoogwaardig binnenstedelijk parkeerproduct te realiseren. Maastricht kan met een aangepast systeem nog beter bereikbaar worden. Ook ziet de gemeente parkeren als sturingsinstrument om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te waarborgen.
Nieuwe methodiek
Het huidige PRIS in Maastricht bestaat uit 80 dynamische verwijzingen verspreid over de stad. Deze geven informatie over beschikbare parkeerplaatsen in het centrum. Daarnaast zijn er nog de vaste, statische verwijzingen. Het geoptimaliseerde PRIS bevat straks meer parkeerfaciliteiten. Straks maken alle openbare parkeergarages, de Park+Walk-locaties en de P+R-terreinen deel uit van het systeem.
Inmiddels is in overleg met Q-park en de gemeente Maastricht een denkrichting ontwikkeld voor de optimalisatie van het nieuwe PRIS. Opvallend element daarin is dat Q-Park en de gemeente afstappen van de verwijzingen Centrum-Oost en Centrum-West. Veel weggebruikers vinden ze verwarrend. De partijen menen dat het verwijzen naar parkeergebieden duidelijker is.
DTV Consultants gaat een functioneel programma van eisen opstellen voor het vernieuwde PRIS, mede op basis van een gebruikersonderzoek. Deze zomer dient dit programma gereed te zijn.
Reactie plaatsen •