Hoge urgentie voor samenwerken in Zuid-Holland
De Haringvlietbrug, Heinenoordtunnel, Van Brienenoordbrug en Coolsingel; het is slechts een kleine greep uit alle vervangings- en renovatieprojecten die de komende jaren plaatsvinden in Zuid-Holland. Veel bruggen, tunnels en wegen zijn toe aan vervanging en/of groot onderhoud; niet alleen vanuit Rijkswaterstaat, maar ook vanuit provincie Zuid-Holland en de grote steden. ProRail gaat er de komende jaren hard aan de slag op het spoor en tegelijkertijd worden er 200.000 woningen bij gebouwd de komende jaren. Tel daarbij op dat Zuid-Holland nu al een van de drukste provincies is en zie daar de urgentie van de grootste infrabeheerders in de provincie om meer en intensiever met elkaar samen te werken.
Vanuit deze visie op samenwerking is op 1 januari 2022 het programma Zuid-Holland Bereikbaar, ZHG, gestart. Een jonge samenwerking tussen acht overheden en een fusie van drie ‘eerdere’ uitvoeringsorganisaties. Dit verband werkend en draaiend krijgen is best een klus kan ik u vertellen. Iedereen vindt elkaar in het bereikbaar houden van Zuid-Holland. Tegelijkertijd is het - in alle eerlijkheid - best een ingewikkelde puzzel om te leggen. Kijk alleen al naar de programmering van werkzaamheden. Partijen als ProRail en Rijkswaterstaat plannen hun werkzaamheden jaren van tevoren en leggen die vast. Andere partners, zoals grote gemeenten hebben te maken met vele invloeden op korte termijn. Langer vooruit kijken, is dan lastig.
Als Zuid-Holland Bereikbaar spelen wij een rol in het afstemmen van alle planningen van grote werkzaamheden: wat vindt wanneer plaats en past dat dan ook in relatie tot andere geplande werkzaamheden? Heel bewust is ervoor gekozen om binnen ZHB het programmeren van werkzaamheden, verkeers- en mobiliteitsmanagement bij elkaar onder één dak te brengen in de overtuiging dat het onderling gaat helpen en versterken. Door beter en eerder te weten welke projecten er allemaal aan komen, kun je bijvoorbeeld kijken naar de inzet van verkeers- en mobiliteitsmanagement; niet alleen vanuit één project maar binnen een gebied en tussen projecten. Ook proberen we met mobiliteitsmanagementmaatregelen en –acties, aanpakken te ontwikkelen die niet alleen werken voor de bereikbaarheid, maar tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de mobiliteitstransitie en duurzaam ander vervoer en reisgedrag.
Alles en iedereen moet zijn/haar schouders eronder zetten en samenwerken voor álle mensen en bedrijven die in en door Zuid-Holland reizen. Hoe nemen we hen mee in dit verhaal? Hoe creëren we begrip en zorgen we voor voldoende alternatieven? Zuid-Holland Bereikbaar staat met haar samenwerkingspartners voor een enorme klus, maar we hebben er zin in. On the move!”
Dit artikel komt uit Verkeerskunde 5/2022, met daarin onder meer het dossier 'vervanging', de meest recente Wetenschapsnotities en Reis door de Wereld vanaf Walk21 in Dublin.
Meer lezen?
Kijk eens in onze online bibliotheek!
Reactie plaatsen •