Gasthoofdredacteur Serge Hoogendoorn
Verkeersmanagement beter benut?
‘Nederlanders worden steeds afhankelijker van de auto’, lees ik op de voorpagina van NRC-Next. In het economisch katern wordt vrij uitgebreid ingegaan op het promotieonderzoek van Han Jeekel. Zo is er voor 40 procent van de autoverplaatsingen geen redelijk alternatief en lijkt dit de komende jaren alleen maar erger te worden. Jeekel waarschuwt vooral voor sociale uitsluiting. Maar ook de bereikbaarheid en leefbaarheid komen vanzelfsprekend steeds verder onder druk te staan.
Het is nu dus voor iedereen duidelijk dat er iets moet gebeuren. Dat we de NoMo-doelstellingen bij lange na niet gaan halen, is nog geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Integendeel. En omdat ‘beprijzen’ lijkt te staat voor adequaat hulpmiddel bij politieke zelfmoord, en de mogelijkheden om nieuwe infrastructuur aan te leggen sterk zijn afgenomen, richten alle ogen zich op dit moment op het slimmer gebruikmaken van de infrastructuur. Kortom: benutten is hot. Maar willen we benutten - in casu verkeersmanagement - echt als volwaardig middel inzetten, dan moeten we er wel samen de schouders onder durven te zetten, en vanuit verschillende invalshoeken en disciplines, met verstand op zoek gaan naar effectieve, kostenefficiënte oplossingen. Uiteindelijk gaat het om kennis en feiten en niet of je nu een ‘believer’ of ‘non-believer’ bent.
En ja, slimme oplossingen zijn er wel degelijk; getuige de verschillende bijdragen in dit dossier lijken de sleutelwoorden hierbij ‘samenhang en integraliteit’. Of het nu gaat om de netwerkbrede inzet van maatregelen om regionale mobiliteitsvisies te bewerkstelligen, het integraal inzetten van reisinformatie, geleiding en sturing, of het in samenhang aanwenden van vervoers- en verkeersmanagement. Deze bijdragen maken duidelijk dat er nog veel mooie kansen liggen voor verkeersmanagement, maar er moet wel het nodige voor gebeuren. Het zijn interessante tijden voor ons vakgebied...
Serge Hoogendoorn
Hoogleraar Verkeersmanagement
Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, TU Delft
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •