Vorig jaar publiceerde het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) een onderzoek: ‘het wijdverbreide autobezit in Nederland’. Hierin wordt de huidige stand van zaken rondom autobezit geschetst en worden enkele trends geduid. Zo omschrijft het KiM dat auto’s steeds groter, krachtiger en zwaarder worden. Dat klopt, in 2011 wogen nieuw in Nederland geregistreerde auto’s gemiddeld 1.220 kg, tegenover zo’n 1.480 kg in 2021: een toename van 24 kg per jaar. Ook afmetingen en vermogen worden hoger. Dit terwijl er wel vraag is naar kleine auto’s. Reden te meer om de ANWB leden hierover aan de tand te voelen.
ANWB leden over grote auto’s en regelgeving
Auto’s worden groter, maar keus ligt bij consument
Een deel van de leden vindt dat auto’s te groot worden. Zij zien de nadelen van een grote auto: slechter voor het milieu of te groot voor de stad. Veel wegen en parkeerplaatsen zijn ontworpen voor kleinere auto’s. Tegelijkertijd zijn er andere leden die vooral de voordelen zien: een grotere auto kan een caravan trekken en je kan makkelijk met het gezin op pad. Daarnaast zien zij ook voordelen voor de verkeersveiligheid van de inzittenden. Maar over één ding zijn veel leden het eens de consument moet zelf de keus hebben welke afmeting auto zij kopen.
- Ik vind dat mensen zelf moeten bepalen welke grootte van de auto bij hen past. Alleen zou het fijn zijn als de fabrikanten rekening houden met zaken als parkeren binnen een (parkeer)garage / parkeervakken, alsook de wegbreedte.
- Grote auto's zijn op veel plekken helemaal niet handig. Maar het is uiteindelijk aan de koper om er wel of niet voor te kiezen. Dat ze zwaarder worden heeft ook te maken met elektrificatie en dan weer vooral de batterij.
- Groter en zwaarder wordende auto's zijn een ongewenste ontwikkeling. Ze zijn een grotere belasting voor het milieu en de infrastructuur.
Geen rol voor de EU
Er is verdeeldheid onder de leden over de vraag of de EU moet zorgen dat auto’s de komende jaren lichter en kleiner worden. Een deel van de leden vindt dat de EU zich al met te veel zaken bemoeit. Maar andere leden zien wel degelijk nadelen van grote auto’s en zien wel een rol voor de EU weggelegd. Ook twijfelen leden wat de EU precies kan doen, elektrische auto’s worden immers steeds zwaarder en er komen steeds meer veiligheidssystemen in.
- De EU hoort zich helemaal nergens mee te bemoeien dus ook niet met het formaat van de auto's.
- Ik vind het niet een taak van de EU, maar een beetje meer bewustwording creëren bij de consument is wellicht wel een goed idee.
- Ik vind dat auto's veel te groot en daardoor ook te zwaar worden. Ze kosten daardoor te veel, nemen te veel ruimte in beslag en kosten te veel grondstoffen. Nergens voor nodig! De EU mag hier best eens wat aan gaan doen.
Veiligheidssystemen vereisen doorontwikkeling
Veel leden vinden veiligheidssystemen in de auto een goed idee, maar zien nog wel mogelijkheden tot verbetering. Zo ervaren sommige leden hinder van de veiligheidssystemen en geven zij aan dat verbetering nodig is. Zelf bij aankoop kunnen kiezen of een veiligheidssysteem wordt geplaatst in de auto, lijkt veel van hen niet een wijs idee.
-
Groter is wel robuuster en vaak veiliger. Veiligheid staat voorop. Maar soms wordt dit overdreven. Rijstrookondersteuning is hiervan een voorbeeld. Als je iets uitwijkt op een nogal smalle weg, wordt meteen aan je stuur getrokken. Dit is heel hinderlijk. Onnodige extra accessoires leiden alleen maar af.
-
Lijkt me slecht idee want de gevaarlijkste rijders kiezen waarschijnlijk voor geen van die systemen. Ik ben wel van mening dat niet al die systemen echt bijdragen aan een veiliger verkeer. Vaak nog te veel kinderziektes en systemen waar mensen op gaan vertrouwen terwijl ze dat eigenlijk niet moeten doen.
Deze en eerdere visies van ANWB-leden vindt u op Verkeerskunde.nl/dossiers
bron: ANWB. Geordie Kooiman, Teamleider Mobiliteit en Veiligheid, ANWB