Gasthoofdredacteur Niels van Oort
‘Wie ov wil verbeteren moet bruggen bouwen’
Mijn vader, auto-addict, is juist blij dat zoonlief in het openbaar vervoer werkt: ‘Niels, ik zie nog zoveel ruimte voor verbetering daar. Je hebt een baan tot je pensioen!’. Die mening over verbeterpotentieel deel ik, al is mijn aanvliegroute anders. Het ov in Nederland is helemaal niet slecht, maar dat is nog geen reden om kansen te laten liggen toch?
We worden geholpen door twee ontwikkelingen. De eerste is, gek genoeg, de bezuiniging. Druk bevordert innovatie. De tweede is de overvloed aan operationele gegevens (chipkaart, GOVI, GSM, et cetera). Met ‘big data’ kan een toegepast wetenschapper prachtige dingen doen op het gebied van netwerk- en dienstregelingoptimalisatie. Mijn professionele voorbeeld is daarom, paradoxaal, te vinden in autoland bij uitstek: de Verenigde Staten. Dat Europeanen bij Amerikanen aankloppen begrepen ze eerst niet bij de ov-onderzoeksgroep van het MIT (Boston). Europa is toch zoveel verder met ov? Ik heb ze uitgelegd waarom ik, maar bijvoorbeeld ook het Londens ov-bedrijf bij hen aankloppen. Wat zij goed doen is de verbinding leggen: tussen mensen, tussen disciplines en vooral, tussen wetenschap en praktijk. Dat wil ik ook in Nederland. Mijn dubbele baan aanvaarden was een eerste stap, maar zeker niet de laatste.
We hebben elkaar keihard nodig om te komen tot beter ov, van oude rotten tot de Jonge Veranderaars. Alleen door over de grenzen van het eigen vak, domein of product te kijken kunnen we onze marketingkreten waarmaken: ‘ketenoptimalisatie’, ‘robuustheid’ en de ‘reiziger centraal’.
In dit dossier wordt vanuit verschillende kanten beschreven hoe ov beter en efficiënter kan. Koester die diversiteit. En laten we er direct werk van maken!
Niels van Oort
Assistent professor openbaar vervoer, TU Delft en
senior consultant, Goudappel Coffeng
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •