Emmy Meijers: 'Verkeer en luchtkwaliteit, daar is wat aan te doen'
‘Luchtverontreiniging staat in de top 4 van ziekteoorzaken. Met name fijn stof en ultrafijn stof, veroorzaakt door gemotoriseerde verkeer, dragen fors bij aan gezondheidsschade door luchtverontreiniging.
Kijken we naar de relatie verkeer, luchtkwaliteit en gezondheid, dan is heel simpel de volgende volgorde van voorkeursvervoerswijzen te maken: lopen, fietsen, openbaar vervoer en als laatste scooter/bromfiets en auto/motor. Innovaties, zoals de tientallen elektrische bussen waarmee het GVB in 2018 wil starten op weg naar een volledige elektrische vloot in 2025, helpen natuurlijk al enorm in verbetering van de luchtkwaliteit in de stad. Bovendien werkt het als voorbeeld voor bedrijven die zelf ook slimmer met hun vervoer om willen en kunnen gaan.
In het kader van het Energieakkoord en Europese regelgeving is de Omgevingsdienst, in opdracht van gemeenten en de provincie, gestart met het vragen van een vervoersaudit aan bedrijven met een grote mobiliteit; meer dan 1 miljoen goederenvervoerskilometers per jaar en/of meer dan 100 medewerkers. Hier wordt goed gevolg aan gegeven.
In de praktijk gaan we vooral in gesprek met bedrijven en dat vormt een goed startpunt om na te denken over duurzamer vervoer. Belangrijk argument is dat duurzaam vervoer niet alleen energie bespaart, maar ook geweldig helpt bij de verbetering van de luchtkwaliteit. De audit is daarmee vooral een uitnodiging om te investeren in de gezondste vormen van vervoer én om de stad daarop in te richten. De Omgevingsdienst denkt er graag over mee.’
Reactie plaatsen •