Einde dreigt voor spoorbrug Maastricht
Als het aan Rijkswaterstaat en ProRail ligt, wordt de iconische stalen spoorbrug over de Maas in Maastricht binnenkort gesloopt, zo meldt 1Limburg. De spoorbrug werd de afgelopen jaren slechts zeer incidenteel gebruikt. Verschillende gemeentelijke partijen vechten voor het behoud van de monumentale spoorbrug.
Nauwelijks gebruikt
De stalen spoorbrug werd in 1957 opgeleverd ter vervanging van een in de Tweede Wereldoorlog verwoestte spoorbrug. Na de oplevering werd nauwelijks gebruik gemaakt van de iconische spoorbrug (Bron: NOS). In 2011 werd de brug gerenoveerd als onderdeel van een plan om het Belgische Lanaken per spoor te verbinden met een papierfabriek in Maastricht. Na de heropening reden slechts 15 treinen over de stalen spoorbrug (Bron: Limburger).
Alternatieve plannen
Er bestaan plannen om de spoorbrug in een andere vorm te behouden. Zo stelt Anita van Ham, raadslid van de plaatselijke PvDA, voor om de brug in te zetten als voetgangers- fietsbrug. Ook wordt al geruime tijd gesproken over een sneltramverbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt, de spoorbrug zou perfect passen binnen dat traject. Volgens Rijkswaterstaat is het voor de scheepvaart noodzakelijk dat de spoorbrug verdwijnt, bij hoogwater moet de brug te vaak open om schepen te laten passeren.
Reactie plaatsen •