165 miljoen voor verbeteren veiligheid van fietspaden en wegen
Alle provincies, 190 gemeenten en twee waterschappen ontvangen samen in totaal 165 miljoen euro om gevaarlijke verkeerssituaties bij kruispunten, op fietspaden, op wegen en bij rotondes aan te pakken. Dat laat minister Van Nieuwenhuizen weten aan de Tweede Kamer.
Lokale en regionale overheden konden tot en met 1 september 2020 een aanvraag indienen voor een rijksbijdrage om infrastructuur veiliger te maken. Het kabinet heeft voor de komende tien jaar een half miljard euro beschikbaar gesteld aan medeoverheden voor het aanpakken van gevaarlijke verkeerssituaties. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat provincies en gemeente hetzelfde bedrag investeren. De 165 miljoen euro die nu wordt toegekend. is onderdeel van de 200 miljoen euro die vanuit het rijk voor 2020 en 2021 beschikbaar is.
Enthousiasme
Van Nieuwenhuizen: "Het enthousiasme bij gemeenten, provincies en waterschappen was groot. Er zijn hele goede plannen ingediend bij ons ministerie. Wij zetten de rijksverdubbelaar in. Op die manier kunnen de mensen bij de lokale en regionale overheden nu snel aan de slag om die gevaarlijke kruising of dat te smalle fietspad onder handen te nemen. Dit gaat echt een verschil maken en zorgen voor minder ongevallen op die wegen en fietspaden.
Maatregelen
Het geld kan worden ingezet voor bijvoorbeeld de aanleg van snelheidsremmende maatregelen, verbetering van de berm, verbetering of aanleg van vrij liggende fietspaden, verbreden van fietspaden, aanleg van rotondes in plaats van kruispunten en het inrichten van veiligere schoolzones. Ongeveer twee derde van de maatregelen waarvoor nu een rijksbijdrage is uitgekeerd, wordt binnen een jaar uitgevoerd.
Graag intelligente verkeerslichten OOK OP/VOOR FIETSERS/FIETSPADEN.
Ook heel veel fietssignaleringen op de fietspaden werken niet of zichtbaar niet.
Ingediend door G.C.C. van der Kaa op di, 23/02/2021 - 14:45
Idd gaat het geld op aan snelheidsverminderende maatregelen voor de fiets.
Rotondes worden ingericht voor een hele snelle doorgang voor autos, ook die waar fietsers voorrang hebben.
De snelheidsbeperkende maatregelingen zijn soms zelfs gevaarlijk vanwege de obstakels.
Hier (Reuver-Belfeld )ligt 'n tegelfietspad dat 2jaar geleden opnieuw gelegd is, desondanks iedere 3 meter een tegel tot 5 cm scheef.
En dan wil de overheid dat we uit de auto gaan.
in de genoemde weg liggen tig rotondes, om de anderste voorrang fiets voorrang auto (In/buiten bebouwde kom). Een groot deel van de weggebruikers snapt het verschil niet: levensgevaarlijk.
Ik ben zelf autorijder, maar waarom niet op alle rotondes voorrang voor fietsers.
Autorijders worden niet nat of koud, hebben alleen maar haast.
Ingediend door A. J op vr, 08/04/2022 - 18:22
Idd gaat het geld op aan snelheidsverminderende maatregelen voor de fiets.
Rotondes worden ingericht voor een hele snelle doorgang voor autos, ook die waar fietsers voorrang hebben.
De snelheidsbeperkende maatregelingen zijn soms zelfs gevaarlijk vanwege de obstakels.
Hier (Reuver-Belfeld )ligt 'n tegelfietspad dat 2jaar geleden opnieuw gelegd is, desondanks iedere 3 meter een tegel tot 5 cm scheef.
En dan wil de overheid dat we uit de auto gaan.
in de genoemde weg liggen tig rotondes, om de anderste voorrang fiets voorrang auto (In/buiten bebouwde kom). Een groot deel van de weggebruikers snapt het verschil niet: levensgevaarlijk.
Ik ben zelf autorijder, maar waarom niet op alle rotondes voorrang voor fietsers.
Autorijders worden niet nat of koud, hebben alleen maar haast.
Ingediend door A. J op vr, 08/04/2022 - 18:22
Reactie plaatsen •