In deze rubriek behandelen we vragen van weggebruikers over verkeerskundige situaties. We leggen deze vraag voor aan W. Smeenk, Vliegende Brigade, Dienst Stad, Hilversum, maar zijn benieuwd of u dit probleem in uw gemeente tegen bent gekomen en hoe u dit zou oplossen. Reageer!
Dit
'Dit is een van de plekken waar ik zo'n zebrapad verwacht. Het is aan de rand van het voetgangersgebied en aan de overkant van de straat is het plein waar tweemaal per week markt wordt gehouden. De andere dagen staan er op het plein auto's geparkeerd. Voetgangers steken hier vaak over. Maar door het ontbreken van een zebrapad rijden auto's en vrachtwagens gewoon door. Ik zie hier vaak bijna ongelukken'.
Vraag: M. Röling, Hilversum
Ik ben verbaasd over het feit dat er in Hilversum heel weinig zebrapaden zijn. Ik mailde de gemeente daarover en kreeg als antwoord (zie onderstaand) dat ze zeer terughoudend zijn in het plaatsen van zebrapaden omdat die de voetganger ‘een gevoel van schijnveiligheid geven’. Ik vind dit de grootste onzin. Ik wil mijn kinderen kunnen leren dat ze bij zebrapaden veilig kunnen oversteken. Daarom lijkt het me juist veilig als er op drukke kruisingen weer plaats wordt gemaakt voor de voetganger.
Hoe denkt verkeerskundig Nederland hierover?
Antwoord: W. Smeenk, Vliegende Brigade, Dienst Stad, Hilversum
Zonder op detaillocaties in te gaan, kan worden gesteld dat met de aanleg van zebra’s in Hilversum zeer terughoudend wordt omgegaan. Uit verkeerskundig onderzoek blijkt dat de zebra niet die veiligheid biedt die de gebruiker verwacht. Er is sprake van zogenaamde ‘schijnveiligheid’. We leren onze kinderen dat ze bij een zebra veilig kunnen oversteken omdat auto’s hier moeten stoppen. Kinderen vertrouwen hierop en zullen minder aandachtig oversteken. In de praktijk blijkt echter dat er steeds meer automobilisten weinig rekening houden met zebra’s. In uitzonderlijke situaties worden deze zebra’s nog wel toegepast. Het gaat dan om locaties waar over de hele dag door een redelijk aantal oversteekbewegingen gemaakt wordt. Zo zijn er bij scholen wel veel oversteekbewegingen maar alleen bij de begin- en einde schooltijd. Automobilisten zien dan gedurende de dag weinig mensen/kinderen oversteken en hebben dan steeds meer de neiging de zebra te negeren waardoor mogelijk juist gevaarlijke situaties ontstaan.
Reactie plaatsen •