In deze rubriek behandelen we vragen van weggebruikers over verkeerskundige situaties. We leggen deze vraag voor aan Arnoud Broekhuis, ANWB Verkeersinformatie, maar zijn ook benieuwd of u dit probleem in uw gemeente tegen bent gekomen en hoe u dit zou oplossen. Reageer!
Vraag: de heer P. Kevenaar
‘Uit ervaring weet ik dat file-informatie samenhangt met lusdata uit (autosnel)wegen die bij RVC’s en VCNL binnenkomen. Aangevuld met lokale waarnemingen. Ik hoor op de radio soms berichten over files die allang opgelost zijn (bij VCNL staan ze dan niet meer in het systeem) maar nog wel worden omgeroepen. Voorbeelden zijn: de gebrekkige informatie over de files en vertragingen bij de Vlaketunnel en op de aangegeven alternatieve routes. Ook de TMC-informatie is niet altijd even accuraat. Er worden niet-bestaande files aangegeven, en bestaande files op drukke autosnelwegen worden niet aangegeven. Ik weet niet waar de informatie vandaan komt en hoe dat kan? De file- en reistijdinformatie op DRIPs en tekstkarren klopt over het algemeen wel.’
Antwoord: Arnoud Broekhuis, ANWB Verkeersinformatie
‘RWS levert filegegevens van het hoofdwegennet. Wij hebben directe verbindingen met de RWS Verkeerscentrale Nederland (VCNL). De verkeersdata vanuit hun lusdetectie is actueel en consistent. Op wegen zonder lussen krijgen wij filemeldingen van wegenwachters, mobiele informanten en andere bronnen. ANWB Verkeersinformatie verspreidt deze snel wisselende informatie onder andere live bij radio-omroepen en zet de VCNL-data een-op-een door naar distributiekanalen als NOS Teletekst, internet en RDS/TMC. Ondanks voortschrijdende techniek, gaat er tijd verloren in de keten detecteren, omzetten naar fileberichten en het verspreiden. Zo is er bij TMC een verwerkingstijd om de grote hoeveelheden data continu via het beperkte FM-kanaal te zenden naar de ontvangers. Bij enkele filemeldingen - zoals op DRIPs en tekstkarren - speelt die vertraging geen rol.’
Rijkswaterstaat en ANWB voelen zich verantwoordelijk voor de berichtgeving aan de weggebruikers en streven ernaar door een intensieve samenwerking de kwaliteit en actualiteit van de file-informatie continu te verbeteren. De technische ontwikkelingen gaan snel. Ook ontwikkelingen zoals de oprichting van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW)
- waarmee overheden de krachten hebben gebundeld om verkeersgegevens te verzamelen -dragen bij om in de nabije toekomst nog completer en sneller de informatie bij de ontvanger te krijgen.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •