De FlexApp ondersteunt groene golven over meerdere kruispunten
Met een app optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van iVRI’s. Dat kunnen wegbeheerders met de Flex-app van Vialis. Het levert tien procent minder voertuigverliesuren op, blijkt uit simulatie en onderzoek. De gemeente 's Hertogenbosch doet er ervaring mee op.
De applicatie benut alle mogelijkheden van iVRI’s, detectielussen en floating car data. Datastromen vanuit lusdetectie en vanuit clouddiensten wordt realtime samengevoegd in één verkeersmodel. De gemeente ‘s Hertogenbosch maakt al gebruik van de dienst. Eric Greweldinger van de gemeente ‘s Hertogenbosch en Martijn de Leeuw van Vialis vertellen.
“Flex hangt honderd procent aan iVRI’s, de app gebruikt alle mogelijkheden die er zijn”, zegt Greweldinger. “Denk daarbij aan alle use cases uit Talking Traffic, zoals prioritering van voorrangsvoertuigen of optimale doorstroming voor openbaar vervoer (zie kader Talking Traffic: use cases). We werken nu ook aan het ondersteunen van konvooien, zoals militaire colonnes en rouwstoeten. Straks ondersteunen we het hele pakket aan voorgeschreven diensten.”
Automatische aanpassing
Wat Flex anders maakt dan de al aanwezige iVRI-dienstverlening is de automatische en slimme aanpassing aan omstandigheden. De applicatie beschikt over een intern voertuigmodel waarin informatie uit detectielussen en Talking Traffic op realtime basis binnenkomt. “Op die manier kan het systeem op straat optimaliseren welke richting als eerste aan de beurt is, in plaats van een vaste volgorde te hanteren. Het apparaat berekent dit helemaal zelf, op basis van detectie en floating car data”, vult De Leeuw aan. “Flex beschikt over alle informatie. Zo ondersteunt het systeem ook voertuigen die aangeven welke kant ze opgaan, links of rechts, om zo nog beter op de actuele situatie in te kunnen spelen.”
Floating data nog niet zaligmakend
“We kunnen wel snel roepen dat we van het gewone detectiepatroon met lussen af zouden kunnen”, waarschuwt Greweldinger, “en volledig kunnen overstappen op floating data, maar daar zijn we toch wel snel tegenaan gelopen dat dat nog niet werkt. We hebben, zeker voor de verkeersveiligheid, ook gewoon nog detectie op afstand nodig. In de toekomst kunnen we wellicht wel helemaal afstappen van detectie en overstappen op floating car data, maar daarvoor moet nog wel heel wat water door de Maas stromen.”
Veilig en goed
“Voor het hier en nu regelen we alles wat op straat staat op een veilige en goede manier, mede dankzij deze applicatie-ontwikkeling. Zo maken we het systeem slimmer. We hebben in onze gemeente 38 iVRI’s, die zijn allemaal uitgerust met Flex. Twee daarvan zijn ‘master-slave’-combinaties, waarbij het ene kruispunt gekoppeld is aan andere, slimme kruispunten. Dan gaat het over de combinatie van kruispunten en nabij gelegen op- en afritten van snelwegen.”
Ging dan meteen alles perfect? “Je begint met nieuwe software”, vertelt Greweldinger, “dan is er in het begin vaak sprake van wat instabiliteit. Dat is nu echter achter de rug. We hadden al een mooie basis met regelingen in VRI’s opgebouwd op straat, die basis is inmiddels ook ingebouwd in Flex. Dat maakt het voor ons prettig werken, ook qua beheer, omdat je meer gestandaardiseerd werkt en minder functioneel beheer ter plekke nodig hebt. Je blijft weliswaar deskundige mensen nodig hebben als wegbeheerder, maar die worden met Flex optimaal ondersteund.”
Minder onderhoud
De Leeuw: “Deze regelapp heeft minder onderhoud nodig, heel veel gaat automatisch. Dat betekent dat je mensen daarin kunt zetten waar ze nodig zijn, zo moet je bijvoorbeeld wel actie ondernemen als er een detector niet goed functioneert vanwege een defect.”