Na de VT2 introduceert Vialis de VT3, de Vialis Traffic Controller, derde generatie. “De ontwikkelingen staan niet stil en we spelen daar als Vialis op in”, motiveert Michel Huisman, productmanager verkeersregelinstallaties bij Vialis. Hieronder geeft hij een toelichting op de nieuwe toepassing.
Duurzaam en veilig het verkeer regelen
Foto: Shutterstock
We hebben met de VT3 ten opzichte van de VT2 stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, verkeersveiligheid en cybersecurity. Daarmee sluiten we nog beter aan op de wensen van onze klanten én op de eisen die aan onze klanten worden gesteld.
Qua cybersecurity worden hoge eisen gesteld aan wegbeheerders, ook vanuit overheidsinstellingen. Daarom is er standaard een firewall aanwezig en zijn onze apps standaard ontworpen om cybersecurity te kunnen garanderen. Zo staan we gescheiden netwerken toe en is het gebruikersmanagement niet meer gebaseerd op pincodes. Daarmee is de toegang tot beheer- en onderhoud van de verkeersregelautomaat hoogwaardig aangepakt.
Verkeersveiligheid
De VT3 kan ook in geval van schade aan een lantaarn door blijven werken; afhankelijk van aan welke lantaarn precies schade is ontstaan. Doordat de regeleenheid ook dan nog in werking blijft, is het niet nodig om het hele kruispunt af te schakelen in geval van schade. We kunnen nu individueel een lamp uitschakelen. Daarmee is de VRI robuuster beschikbaar en verhogen we de veiligheid op een kruispunt.
Beschikbaarheid
We ondersteunen ook deelkruisingen, doordat we een deel van een kruispunt autonoom van de rest kunnen regelen. Denk aan de voetgangersoversteek, die we apart van de rest autonoom kunnen regelen. Dat komt de beschikbaarheid ten goede.
Duurzaamheid
Ook op het gebied van duurzaamheid maakt de VT3 een goede stap. De VT3 is modulair, dus er hoeven nooit meer onderdelen dan nodig aangeschaft worden. Zo is het mogelijk om geen scherm te installeren als dat niet nodig is in het gebruik.
En nog leuker: de VT3 past ook in de ‘oude’ behuizing van de meest gebruikte verkeersregelinstallaties. Dus hoeven we niet te graven en te slopen, maar halen we het oude ‘huisje’ leeg en plaatsen de nieuwe VT3 erin. Dat scheelt in milieubelasting én in overlast.
Praktijkervaring
De VT3 is al in gebruik in Almere. Dat is de eerste VT3-installatie die we ‘buiten’ hebben staan, en vanaf augustus wordt de VT3 breder uitgerold. De ervaringen zijn positief, er zijn nog geen storingen geweest en de VT3 heeft vlekkeloos gedraaid.
Voor meer informatie: www.vialis.nl/VT3