Politieke woordvoerders over verkeersveiligheid (VK 2/2010)
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent:
Bestuurders zelf
‘Naast veilige wegen, stevige regels en goede handhaving, is er niets zo bepalend voor de verkeersveiligheid als het rijgedrag van de bestuurders zelf. Rustig rijden is goed voor het milieu, maar leidt ook tot minder ongelukken. Het Nieuwe Rijden moet dus volop gepusht worden via rijlessen en voorlichting.
Verder is het hoog tijd dat nu echt álle gemeenten, brommers en scooters van het fietspad sturen. Het is nog teveel een ratjetoe.
GroenLinks wil ook roekeloze rijders harder aanpakken. Elke week kun je in de krant lezen over kettingbotsingen, die slachtoffers opleveren, maar ook eindeloze files. Bestuurders die verwijtbaar dergelijke ongelukken veroorzaken, moeten ook financieel worden aangeslagen voor de maatschappelijke schade die ze veroorzaken.’
PvdA-Kamerlid Lia Roefs:
Nieuwe methoden
‘De verkeersveiligheid staat in Nederland op een heel hoog niveau. Door technische ontwikkelingen, wetenschappelijke kennis en degelijk beleid weten we het aantal verkeersslachtoffers redelijk te beperken. Toch blijft de ambitie om het verkeer nog veiliger
te maken met nog minder slachtoffers en doden. En zolang de kosten van verkeersongevallen nog altijd hoger zijn dan de filekosten en de milieukosten bij elkaar, blijft verkeersveiligheid ook vanuit deze optiek serieuze aandacht verdienen.
Alle bekende maatregelen worden al toegepast en hebben qua effectiviteit hun grens bereikt. Al het laaghangende fruit is geplukt. Het aantal slachtoffers en verkeersdoden nog verder laten dalen lukt niet met nog meer van dezelfde oplossingen. We zullen moeten denken aan een nieuwe aanpak om succesvoller te worden én te blijven. De nieuwe aanpak zal enerzijds moeten bestaan uit specifieke maatregelen voor specifieke doelgroepen. Denk hierbij aan maatregelen voor roekeloze jongeren en kwetsbare ouderen, maar ook bijvoorbeeld aan kentekenplicht voor land- en bosbouwtrekkers.
Anderzijds zal de nieuwe aanpak bestaan uit onderzoek naar de resterende gevaren en het bijbehorende gedrag van de weggebruiker. Want auto’s worden technisch steeds veiliger, en nu nog het gedrag van elke verkeersdeelnemer. Bij het onderzoek naar het gedrag van de weggebruikers kunnen ook nieuwe methoden een kans krijgen; waarnemingsapparatuur in de vorm van camera of intelligente systemen om de bestuurder te helpen zoals de Speed Alert.’
SP-Kamerlid Emile Roemer:
Aandacht voor motorrijders
‘De afgelopen jaren ging het de goede kant op met de verkeersveiligheid, maar er is blijvende aandacht voor nodig. Er valt nog een wereld te winnen. Vooral bij motoren. Dit vervoermiddel wordt steeds populairder, maar deze bestuurders zijn erg kwetsbaar. Niet alleen gedragen motorrijders zich soms onverantwoord met slechte kleding en door hoge snelheden, maar ook wegbeheerders kunnen veel verbeteren. Maar wat vaak worden drempeltjes aangelegd en worden wegen glad door de vele wegbeschilderingen. Al deze wegversieringen brengen een motor snel uit balans. Tijd dat niet alleen de regels voor motorrijders strak gehandhaafd gaan worden, maar ook dat wegbeheerders gaan denken aan deze kwetsbare verkeersdeelnemers.’
Auteur: Eveline Korving
Reactie plaatsen •