Ontwerp, capaciteit en veiligheid van turborotonde en turboplein (VK 1/2013)
Op 8 januari promoveerde Bertus Fortuijn op ‘zijn’ ontwerp: de turborotonde en het turboplein. ‘Geen verkeerskundig ontwerper die zoveel eigen ontwerp in de praktijk heeft gerealiseerd’, was het lovende commentaar van promotor Ingo Hansen. En als het aan promotor Fred Wegman ligt is Fortuijn de eerste in een reeks promovendi ‘science and design’.
De ir. L.G.H. Fortuijnrotonde in Reeuwijk herinnert iedere passant aan de grondlegger van dit verkeerstechnisch ontwerp. Bertus Fortuijn promoveerde op 68-jarige leeftijd op zijn levenswerk, de turborotonde en het turboplein. In zijn proefschrift gaat Fortuijn in op de ontwerpprincipes, de geschiedenis en de achtergrond van de (turbo)rotonde en het turboplein. Verkeersveiligheid was de onderliggende drijfveer voor een jarenlange, onaflatende studie naar capaciteitsuitbreiding van de enkelstrooksrotonde en een alternatief voor het geregelde kruispunt; op basis van homogene snelheden en conflictreductie. Samenvattend concludeert Fortuijn dat het toepassen van Duurzaam Veilig-principes voor de meerstrooksrotonde heeft geleid tot verbetering van de doorstroming. Wel vraagt het turboprincipe van weggebruikers een betere oriëntatie op strookgebruik dan zij op gebiedsontsluitingswegen gewend zijn. Om dat te bevorderen ontwikkelde Fortuijn de voorwegwijzer.
Fietsers uit de voorrang zal veiliger blijken
Toch is met dit proefschrift het laatste woord over het turboplein niet gezegd: zo lijkt de ontwikkeling van wegdek-leds nieuwe mogelijkheden te bieden voor een betere geleiding op turbopleinen, die groter zijn dan de turborotonde en van verkeerslichten zijn voorzien. Ook blijft Fortuijn pleiten voor betere ongevalregistratie, omdat daaruit zal blijken dat ‘fietsers uit de voorrang bij rotondes veiliger is’.
Het boek van Bertus Fortuijn is uitgegeven door TRAIL Research School en ook te downloaden via www.turbotrafficsolutions.nl.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •