Het Duitse CROW, für Straßen- und Verkehrswesen in Dortmund
CROW heeft de afgelopen decennia een goede band opgebouwd met het Duitse ‘Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen’. Deze organisatie organiseert tweejaarlijks een groot congres op wisselende locaties. Daarbij is ook een beurs waar wegbeheerders, adviseurs en leveranciers/aannemers zich profileren. Kern van het congres is een programma met parallelsessies over onderwerpen die in Duitsland spelen. Vaak gaat het om het toelichten van de voortgang van een werkgroep die met een richtlijn bezig is; deze worden dan in een thematische sessie samengebracht.
Dit artikel verscheen eerder in Verkeerskunde #1 2023. Meer lezen? Ga naar onze digitale bibliotheek.
Dit jaar was het FGSV-congres in Dortmund, waardoor het met de auto goed te bereizen was. De feestavond was op de bovenverdieping van de Dortmunder ‘U’. Voor degenen die Dortmund kennen: een voormalige bierbrouwerij waar een flinke toren op staat met een grote verlichte ‘U’ die daar rondjes draait.
Bij deze feestavond worden alle gasten uit Oostenrijk, Hongarije, Polen en Nederland netjes voorgesteld aan de overige deelnemers en ontvangen diverse personen een onderscheiding; zoals voor het beste PhD-onderzoek of een erepenning voor een lange historie aan bijdragen aan de kennisontwikkeling voor de Duitse wegenbouw. Het is ook voor de Duitse collega’s altijd weer een gezellig weerzien van werkgroepleden, die soms in heel verschillende specialisaties in ons vakgebied werkzaam zijn. Duitsland is een groot land, wat het voor veel groepen lastig maakt om elkaar vaak te spreken. Vanwege de lange reistijden kiezen onze oosterburen daarom ook bewust voor een meerdaags evenement, iedere twee jaar.
Dortmund
Voor mij was de reis juist erg kort; zo’n 150 kilometer van huis – veel collega’s uit de meer afgelegen Bundesländer waren meer tijd kwijt om in Dortmund aan te komen. Overigens loont het om vooraf te oriënteren op de beste plek om te parkeren; ik koos voor het grootste parkeerterrein van Dortmund: dat van het voetbalstadion van Borussia. De U-Bahn stopt daar vlakbij en het is verder gratis als er geen voetbalwedstrijden en andere evenementen zijn.
Retro hip
De U-Bahn zelf is een soort tijdtunnel naar de jaren ’70; inmiddels zou je het ‘retro hip’ kunnen noemen. Veel bruin, gebogen vlakken, en gele en groene tegeltjes. De lijnvoering is doeltreffend, en er zijn veel betaalbare ticketvarianten met papieren kaartjes die je bij de opgang naar het perron moet afstempelen.
Overigens is het ook een prima te belopen stad zoals de meeste Duitse steden die opnieuw moesten worden opgebouwd. Dat levert soms wel een kil straatbeeld op. Het aantal fietsers op straat viel naar mijn idee mee; wel waren er veel deelstepjes te huur.
Congres
Het congres zelf duurde drie dagen, waarvan ik de eerste twee heb meegemaakt. Daarbij hanteren onze Duitse collega’s relatief lange parallelsessies, waarin rondom één thema meerdere invalshoeken worden gepresenteerd; vaak gerelateerd aan een recent verschenen herziene of nieuwe richtlijn. Dit jaar was het bijzonder dat de Bundesminister voor Digitaal en Verkeer, Volker Wissing, op bezoek kwam.
Klimaat
De opgaven in Duitsland zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Er was een grote sessie over klimaatneutrale mobiliteit, onder andere ook over hoe de Duitse richtlijnen voorzien in CO2-reductie door verkeer. De conclusie is daar helaas ook niet anders dan bij ons: er moet veel meer gedaan worden om de klimaatdoelen te kunnen halen.
Ook de sessie over de veranderende verdeling van ruimte voor verschillende verkeersdeelnemers genoot veel aandacht. Daarbij is de Duitse uitdaging zo mogelijk nog groter dan hier. Omdat fietsen toch vaak nog als exotische vervoersvorm wordt gezien, wordt hier minder makkelijk ruimte voor gemaakt. Andersom is er veel meer ervaring met trams en lightrail dan ik in Nederland zie. Bij ons zijn het vooral de grote steden die hieraan werken (Railforum).
Autobahn GmbH des Bundes
Dit was ook het eerste evenement waar de ‘Autobahn GmbH des Bundes’ grootschalig aanwezig was. De voorzitter van FGSV, mevr. Sauerwein-Braksiek, is hier directeur voor de afdeling Westfalen. Hiervoor was zij ‘hoofdingenieur-directeur’ van de wegbeheerder Noordrijn-Westfalen. De Autobahn GmbH des Bundes is een federale organisatie die vergelijkbaar is met Rijkswaterstaat. Tot 2018 bestond dit niet, waardoor coördinatie van Bundeslandoverstijgende activiteiten altijd lastig bleek.
Ik heb met verschillende mensen goede contacten gelegd op verschillende thema’s, waaronder asfaltonderzoek, beheer en onderhoud bruggen en kunstwerken. Met name op dit laatste thema is de achterstand in Duitsland vele malen groter dan in Nederland.
Samenwerking
Na de coronaperiode heeft onze aanwezigheid op het FGSV-congres weer een kleine impuls gegeven aan de reeds lang lopende vriendschap tussen de beide organisaties. Dit jaar hebben wij afgesproken om te onderzoeken of er niet wat meer zou kunnen worden samengewerkt; helemaal nu we allemaal wat meer gewend zijn om online te werken, is het toch een stuk makkelijker om elkaar af en toe te spreken.
Dit artikel verscheen eerder in Verkeerskunde #1 2023. Meer lezen? Ga naar onze digitale bibliotheek.
Reactie plaatsen •