Ondernemers met dieselbestelauto’s van emissieklasse 6 krijgen tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met zero-emissiezones. Hiermee biedt het kabinet een jaar extra tijd om over te stappen naar elektrische voertuigen. Daarnaast wordt ingezet op een boetevrije periode van één jaar na invoering van een zero-emissiezone. Dit is bedoeld om ondernemers meer ruimte te geven om aan de nieuwe eisen te voldoen. Na zes maanden volgt een evaluatie om te bepalen of deze periode verlengd moet worden.
Uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes
Het kabinet reageert hiermee op signalen dat de overstap naar elektrisch niet voor alle ondernemers haalbaar is. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) voerde gesprekken met gemeenten om te komen tot een plan dat rekening houdt met ondernemers, terwijl de invoering van zero-emissiezones doorgaat. Het streven is regelgeving te standaardiseren en te harmoniseren, zodat ondernemers niet vastlopen in een wirwar van lokale eisen.
Aanpassing bestaande afspraken
In lijn met het regeerakkoord worden de afspraken rond ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een landelijk convenant. Zo worden ontheffingen wegens bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie overal uniform toegepast. De impact van de zones wordt gemonitord, met de mogelijkheid om tussentijds bij te sturen. Deze maatregelen volgen op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer werd aangenomen, en sluiten aan op het streven om ondernemers te ondersteunen bij de transitie naar duurzame mobiliteit.
Balans tussen ambitie en haalbaarheid
Volgens staatssecretaris Jansen draait de discussie niet om het doel van de zero-emissiezones – schone lucht – maar om de haalbaarheid van de overstap voor ondernemers. "Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen om te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Gemeenten die willen doorgaan met zero-emissiezones vanaf 2025, kunnen dat doen. Tegelijkertijd doen wij ons best om de overgang zo soepel mogelijk te maken en onnodige boetes te voorkomen. We blijven de impact van de zones volgen en zullen indien nodig bijsturen."
Gefaseerde invoering
Zero-emissiezones weren bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten. De invoering hiervan wordt gefaseerd uitgerold tot 2030. Vanaf de invoering moeten nieuwe voertuigen elektrisch zijn, terwijl bestaande voertuigen stapsgewijs worden uitgesloten. Ondanks landelijke bezwaren willen 14 gemeenten op 1 januari 2025 al starten met een zero-emissiezone. In totaal plannen 29 gemeenten de invoering van een dergelijke zone vóór 2030. Dankzij de nieuwe kabinetsmaatregelen krijgen ondernemers meer tijd en duidelijkheid om zich voor te bereiden op deze veranderingen.