Gemeenten hebben in een brandbrief gevraagd om ruimere bevoegdheden voor het zelf plaatsen van flitspalen, maar het Openbaar Ministerie ziet dat niet zitten. De gemeenten willen met flitspalen meer handhaven op snelheidsovertredingen, maar 'het verkeer wordt niet veiliger door Nederland vol te hangen met flitspalen', aldus het OM.
OM tegen ruimere flitspaalbevoegdheid gemeenten
Foto: Shutterstock
Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam deden eerder een oproep voor ruimere bevoegdheden voor gemeenten rondom het plaatsen van flitspalen. Zo willen de gemeenten zelf kunnen bepalen waar flitspalen precies komen. De plaatsing van flitspalen wordt nu nog landelijk geregeld. Het OM wil dat dat zo blijft.
Het OM stelt dat handhaven met flitspalen de laatste maatregel is die genomen moet worden om het verkeer veiliger te maken. In plaats daarvan moet meer ingezet worden op campagnes, voorlichting en geloofwaardige infrastructuur.
"Als automobilisten op een tweebaansweg 30 kilometer per uur moeten rijden, dan maak je het voor bestuurders wel erg moeilijk om zich aan die snelheid te houden. Dan moet je eerst de weg aanpassen voordat je geloofwaardig kunt gaan handhaven", aldus hoofdofficier van het Verkeersparket Liesbeth Schuijer in het AD.
Een ander bezwaar is de complexiteit rondom het plaatsen van flitspalen, aangezien de flitspaal én de locatie aan strikte eisen moet voldoen om goed te kunnen functioneren. Wel erkent het OM dat gemeenten vaak goed weten waar de risicoplekken in het verkeer zijn. Schuijer: "Daarom vindt er ook altijd overleg plaats over de locatie van de flitspalen."