Gasthoofdredacteur Monique Pluijm
‘Dankzij de techniek is het mogelijk om parkeerplaatsen veel beter te benutten’
Digitaal parkeren: van techniek naar gedrag
Dit dossier gaat over digitaal parkeren. Ik heb dit als rode draad gekozen omdat het een begrip is waar iedereen zo zijn eigen beeld bij heeft. Voor de één betekent digitaliseren vooral lange wachttijden bij slecht-functionerende parkeerautomaten, terwijl het voor een ander de ultieme ontwikkeling is naar een op doelgroepen toegespitst parkeerbeleid. In dit dossier gaat het niet om de techniek zelf, maar wil ik juist meer richten op de toepassingen ervan. Wat heb ik er als gebruiker aan? Voordelen zijn er gelukkig legio. De uitgewerkte voorbeelden gaan over in-car parkeerinformatie, zodat sneller de ideale parkeerplek gevonden wordt, of over tariefsdifferentiatie naar doelgroepen, zowel op straat als in garages. Aan het woord komen politici die zich inzetten voor gebruiksgemak bij het aanvragen van parkeervergunningen en over eerlijkere manieren van betalen, naar werkelijke parkeerduur. Dankzij de techniek is het mogelijk om parkeerplaatsen veel beter te benutten, zodat we met minder (dure) plaatsen uit de voeten kunnen. Maar om alle mogelijkheden van digitaal parkeren écht te benutten zullen we tegelijkertijd meer moeten snappen van het parkeergedrag en het effect er van op de omgeving. Tenslotte is parkeren nooit het doel, maar een middel om dicht bij je bestemming te komen. Dankzij digitalisering is maatwerk in de dienstverlening mogelijk, terwijl de operationele kosten niet hoeven toe te nemen. Een wereld zal voor ons open gaan, tenminste zolang we de focus houden op de voordelen die het de gebruiker, parkeerder biedt. Een cultuuromslag? We gaan het samen meemaken. Het worden boeiende tijden binnen parkeren. Veel leesplezier.
Monique Pluijm
Voorzitter Vexpan
Platform voor Parkeren Nederland
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •