Eerst mensen begrijpen, dan zelfrijdende auto’s programmeren
We hebben zojuist een afstudeeronderzoek afgerond: ‘Zelfrijdende auto’s, wat betekent dit voor fietsers en voetgangers’, een coproductie van SWOV en TU Delft. Dat bracht wat bijzondere reacties aan het licht.
Van de voetgangers die meededen aan een test in een afgesloten straat in Delft met een (goed gesuggereerde) zelfrijdende auto, staken alle deelnemers met dezelfde afstand tot deze auto over als bij een conventioneel bestuurde auto. Toch vertelde het gros ons achteraf dat ze zich voorzichtiger gedroegen en bijvoorbeeld meer afstand hielden bij het zelfrijdende voertuig, terwijl een minderheid aangaf juist minder voorzichtig te zijn geweest omdat ze vertrouwen hadden in het zelfrijdende voertuig. Verrassend dus dat mensen kennelijk anders doen dan ze denken te doen: meer of minder afstand nemen. We willen meer weten over hoe dit komt.
Gelukkig gaat de afstudeerster op dit onderwerp door in haar promotieonderzoek en weten we over vier jaar mogelijk meer.
Meer inzicht in de reacties van fietsers en voetgangers in het verkeer is nodig, want daarmee kunnen we de algoritmes van zelfrijdende voertuigen straks goed afstemmen. Het gaat dan enerzijds om het begrijpen van de signalen waar je als conventionele bestuurder op reageert als je een fietser of voetganger ziet en anderzijds om het begrijpen van, vooral, informeel gedrag van fietsers en voetgangers.
Het onderzoek staat op www.swov.nl
Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid TU Delft en wetenschappelijk adviseur bij SWOV
Reactie plaatsen •