De opkomst van het vak verkeerskunde (VK 2/2014)
Marcus Popkema, docent verkeerskunde aan hogeschool Windesheim in Zwolle, promoveerde 19 februari aan de TU Eindhoven op zijn proefschrift ‘Tussen Techniek en Planning. De opkomst van het vak Verkeerskunde in Nederland 1950-1975’.
Voor Popkema was nieuwsgierigheid de aanleiding voor zijn onderzoek: ‘Ik heb het idee dat het vak verkeerskunde kan worden versterkt. Heeft het vak in voldoende mate de expertise in huis om de bestaande problemen in het verkeers- en vervoersysteem te kunnen oplossen?’
Om daarop licht te werpen, verdiepte Popkema zich in de achtergronden van de beroeps- en vakvorming van de Nederlandse verkeerskunde. Hij onderzocht onder meer welke instellingen de pioniersrol op zich namen (ANWB en KIvI), en hoe het verkeerskundig onderwijs tot stand kwam en zich verder ontwikkelde. In het onderzoek gaat de meeste aandacht uit naar de jaren 60 van de vorige eeuw, toen organisaties als de SWOV en de Dienst Verkeerskunde werden opgericht en de Tweede Nota Ruimte de beroeps- en vakvorming van een impuls voorzag.
Popkema geeft een aantal aanbevelingen voor de versterking van het vakgebied: ‘bevorder de theorievorming in de Nederlandse verkeerskunde, en richt zowel een nationaal mobiliteitsinstituut als een beroepsvereniging op.’ Hij hoopt dat zijn proefschrift, dat binnenkort te bestellen is bij Amsterdam University Press (ISBN 9 789 089 646 873), bijdraagt aan de discussie over de toekomst van de verkeerskunde in Nederland.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •