0 verkeersslachtoffers in 2050
De forse daling van verkeersdoden vanaf de jaren zeventig stagneert. Het aantal ernstig gewonden laat de laatste jaren gemiddeld zelfs een stijging zien. Als we nu niks doen, stijgt het aantal slachtoffers weer. Nederland is daarmee een van de slechtst presenterende landen van Europa. Daarom reisde vicevoorzitter Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam donderdag 10 februari af naar de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid. Hij sprak daar met Caroline van der Plas (BoerBurgerBeweging), Chris Stoffer (SGP), Harry van der Molen (CDA) en Daan de Kort (VVD).
Gerard Slegers: “Elk slachtoffer is er een teveel, verkeersveiligheid móet een nationale prioriteit zijn. Om dit kracht bij te zetten, hebben alle vijftien verkeerswethouders uit onze regio op één bord hun handtekening gezet onder de ambitie: 0 verkeersslachtoffers in 2050. Ik ben vandaag in Den Haag om dit bord aan te bieden aan Tweede Kamerleden en met hen in gesprek te gaan over de noodzaak tot extra financiële steun om de verkeersveiligheid te verbeteren. Landelijk gaat dat om zo’n twaalf miljard euro.”
Tijd voor een nieuwe aanpak
De Vervoerregio Amsterdam heeft begin 2019 het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) ondertekend. Het SPV roept op om tot een trendbreuk te komen met de ambitie: nul verkeersslachtoffers in 2050. Met het huidige beleid is dit niet gelukt. Daarnaast verandert het verkeer in een snel tempo. Denk aan nieuwe technieken in auto’s, stillere (elektrische) voertuigen, afleiding door sociale media en meer drukte op fietspaden. Ook hebben we te maken met bevolkingsgroei, vergrijzing en meer (auto)mobiliteit. Slegers: “Het was dus echt tijd voor een nieuwe aanpak. En omdat wegen niet ophouden bij de gemeentegrenzen, hebben we deze aanpak samen met onze gemeenten in de regio gemaakt. Verkeersveiligheid is voor ons allemaal een topprioriteit, want het raakt bijna iedereen. Elke deelnemer aan het verkeer wil veilig op zijn bestemming aankomen. Daar gaan we met elkaar voor.”
Krachten bundelen
De regionale aanpak richt zich op het nemen van maatregelen na een ongeluk én op het wegnemen van risico’s om ongelukken te voorkomen. Daarbij zijn drie speerpunten belangrijk: infrastructuur, gedragsverandering en specifieke doelgroepen. “Fietsers komen op alle fronten als grootste risicogroep naar boven. Vooral als zij fietsen op een 50 km/h-weg. Fietsende 65-plussers en jonge bestuurders zijn vaker slachtoffer, net als motorrijders en voetgangers”, licht Gerard Slegers toe. Gedrag is daarnaast ook een belangrijk speerpunt. Het gaat dan bijvoorbeeld om snelheid, afleiding en rijden onder invloed. Deze speerpunten worden de komende tijd verder uitgewerkt in concretere uitvoeringsmaatregelen. “Dat doen we natuurlijk samen met onze regiopartners, waaronder onze gemeenten, de provincie en het hoogheemraadschap. Want alleen als we onze krachten bundelen en samenwerken, krijgen we het voor elkaar om de ambitie te halen.”
Donderdag 14 april vindt in Utrecht het Nationaal Verkeersveiligheidscongres plaats, klik hier voor meer informatie over het congres.
Bron: Persbericht Vervoerregio Amsterdam
Reactie plaatsen •