Paul van den Anker, senior beleidsadviseur mobiliteit, gemeente Nijmegen
Wat is er (verkeerskundig) zo bijzonder aan de locatie waar u gefotografeerd bent?
De nieuwe stadsbrug De Oversteek vormt in meerdere opzichten een mijlpaal voor de stad, zowel historisch, technisch als verkeersplanologisch.
Historisch: De Waal heeft altijd een belangrijke rol gespeeld voor Nijmegen. De Romeinen bouwden hier 2000 jaar geleden al een vesting. De rivier bracht Nijmegen in de loop der eeuwen goederen, werkgelegenheid en veiligheid. Tegelijkertijd vormde ze een barrière naar de overkant. De naam van de brug verwijst ook naar de gevaarlijke oversteek die precies hier in 1944 plaatsvond bij de operatie Market Garden.
Technisch is het ook een hoogstandje: de hoofdoverspanning is 285 meter lang. Daarmee is het de langste boogbrug in Nederland. Daarnaast is de brug een mijlpaal in het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. Dagelijks zullen hier - als we de modellen mogen geloven - bijna 30.000 motorvoertuigen over de brug rijden. Daarmee kiest circa 30 procent van de automobilisten die de Waal kruisen voor de nieuwe route. De komende maanden gaan we uitgebreid monitoren of de voorspellingen kloppen en of de DVM-maatregelen op de aansluitende wegen goed werken.
Het hele traject vanaf de eerste viltstiftplannen tot aan de opening heeft ruim 10 jaar geduurd. Voor een dergelijke ingreep vind ik dit erg snel, als je bedenkt dat in die termijn ook nog de financiering geregeld is en de planologische procedures doorlopen moesten worden!
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •