‘Stappen en trappen is het uitgangspunt’

maandag 14 oktober 2024
Op Verkeerskunde.nl/wegdromen vindt u deze bijdrage en die van eerdere Wegdromers

Hoe wandelvriendelijk vindt u de gemeente Harderwijk?

“Die beoordelen we als ruim voldoende tot goed. We hebben veel gedaan aan een betere toegankelijkheid en geïnvesteerd in aantrekkelijke en veilige wandelroutes. We zijn er nog lang niet, en er zijn nog de nodige aandachtspunten; bijvoorbeeld het veilig oversteken van de steeds drukker wordende wegen. Daarnaast hebben we te maken met een historische binnenstad, waar we, rekening houdend met het cultuurhistorische belang én met alle verkeersdeelnemers, een veilige en toegankelijke mobiliteit willen bieden.”

Welke rol speelt lopen in uw gebied?

“Een zeer belangrijke rol. Ons college van B&W heeft in het collegeakkoord 2022-2026 het STOMP-principe omarmd. Dat geldt overigens ook voor de Omgevingsvisie die eind dit jaar wordt vastgesteld. Stappen en trappen is het uitgangspunt bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en ook bij bestaande ruimtelijke inbreidingsplannen.”

Wat doet de gemeente Harderwijk om actieve modaliteiten te stimuleren?

“Bij verschillende ruimtelijke inbreidingsprojecten wordt een lagere parkeernorm toegepast. Hier wordt ingezet op het stimuleren van lopen, fietsen en openbaar vervoer. Ook kijken we naar een fijnmazig netwerk voor langzaam verkeer (actieve mobiliteit) en ruim voldoende openbare fietsparkeerruimte. Bij herinrichting van openbare wegen wordt altijd rekening gehouden met ons handboek Toegankelijkheid en de inrichtingskenmerken die hier voor mensen met een fysieke beperking in zijn opgenomen. Denk hierbij aan voldoende ruimte voor scootmobielen, vermijden van obstakels op voetpaden, gids- en geleidelijnen. Ook kent de gemeente Harderwijk zogeheten ‘Beweegroutes’. We zetten hier actief in op bewegen in de openbare ruimte, waarmee we bewoners stimuleren meer te gaan bewegen in de buitenlucht. In totaal zijn er in samenwerking met de lokale atletiekvereniging zes Beweegroutes gerealiseerd van +/- 5 km. De routes sluiten op elkaar aan en kunnen met elkaar gecombineerd worden. De Beweegroutes kunnen (hard)lopend of skeelerend afgelegd worden door de markeringen op de grond te volgen.”

Welke uitdagingen komt u daarbij tegen?

“Bij onder andere inbreidingsprojecten vraagt dit nog steeds om een andere manier van denken. We zien nog met enige regelmaat dat de auto op één wordt gezet en dat deze het vertrekpunt is voor de planvorming. Als gemeente moeten we hier samen met (project)ontwikkelaars scherp op blijven en instrumenten inzetten om stappen en trappen zo optimaal mogelijk te stimuleren.”

Werkt uw afdeling op dit terrein samen met andere afdelingen of organisaties?

“Jazeker, dat kunnen en willen we niet alleen. Extern wordt bijvoorbeeld nauw samengewerkt met de lokale afdeling van VVN, de Fietsersbond en met de Werkgroep Toegankelijkheid. Intern vooral met de afdelingen Realisatie en Beheer, Samenleving en Sport.”

Wat is uw droomproject op het gebied van wandelen?

“Een snelle en toegankelijke wandelroute vanuit de nieuwe wijk Waterfront naar het centrum van Harderwijk. Niet met de auto want dat is bewust minder snel en aantrekkelijk, maar lopend over bruggetjes en langs het water en de bootjes naar de historische binnenstad, de nieuwe Boulevard en het Strandeiland. Op de foto is een deel van deze nieuwe wijk en de wandelroute te zien.”

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief