In deze aflevering de visie op Lopen van Erna Jansen, thematrekker actieve mobiliteit (op de foto) en Emma Habers, beleidsadviseur mobiliteit, gemeente Zwolle.
‘Iedereen moet makkelijk binnen de stad kunnen reizen en bewegen’
Hoe wandelvriendelijk vindt u de gemeente Zwolle?
“Er gebeuren heel veel mooie dingen voor de voetganger in Zwolle, maar er kunnen ook zeker
dingen beter. Met trots kijken we naar de herinrichting van het Stationsplein dat in 2021 heropend is tot een gebied met ruimte voor de voetganger. Het Stationsplein had voor de herinrichting alleen een mobiliteitsfunctie. Nu heeft het Stationsplein, zoals een écht plein, ook een verblijfsfunctie met een grote vijver met zitrand, nieuwe bomen en groenvakken met beplanting. De kers op de taart voor de voetganger is nog in aanbouw. Vanaf de zomer van 2025 kunnen we als voetganger gebruikmaken van de passerelle: de loopbrug over het spoor die de historische binnenstad verbindt met de Spoorzone. Dit is niet zomaar een brug, maar een opgetilde straat met klinkers, bankjes en bomen.
Delen van de stad waar het nog beter kan voor de voetganger is in sommige delen van onze historische binnenstad of in vooroorlogse wijken, zoals in Assendorp. Assendorp kenmerkt zich door een hoge woningdichtheid en smalle straten. In deze straten moet de ruimte gedeeld worden met (geparkeerde) auto’s en fietsen. Er blijft weinig ruimte over voor de voetganger, wat resulteert in smalle trottoirs waar dan ook vaak fietsen geparkeerd staan. Voor de voetganger niet ideaal, maar voor mensen met een fysieke of visuele beperking zijn dit soort straten al helemaal een ramp.”
Welke rol speelt lopen in uw gebied?
In de laatste zestig jaar is het aantal inwoners van Zwolle verdubbeld en zijn er maar liefst twintig keer zoveel auto’s bijgekomen. Met het toevoegen van 1.000 woningen per jaar tot 2030 willen we het woningtekort aanpakken. Maar meer woningen en meer bewoners betekent ook meer verkeer. Het STO(M)P-principe is leidend bij alle ontwerpkeuzes voor infrastructuur en bij de inrichting van de buitenruimte. Dat doen we door eerst de mens centraal te stellen en keuzes te maken vanuit Stappen (voetgangers). Vervolgens kijken we naar Trappen (fietsers) etcetera. Een recent voorbeeld hiervan is de ‘Kop van Assendorp’ waar de herinrichting heeft geleid tot brede trottoirs voor de voetganger.”
Wat doet de gemeente Zwolle om actieve modaliteiten te stimuleren?
“We zetten in op het versterken van het verblijfsgebied in de binnenstad. Daarbij wordt overeenkomstig het STO(M)P-principe bij de inrichting van de openbare ruimte het primaat gelegd op ruimte voor voetgangers en mensen met een beperking. Daarbij wordt ook gekeken naar fietsroutes. We werken aan een ringstructuur rond de binnenstad in combinatie met stallingslocaties om de fietsers goed te faciliteren.
Daarnaast zetten we in onze historische binnenstad gelijktijdig in op minder ruimte voor de auto. We streven naar een binnenstad die prettig is voor de voetganger door auto’s zo veel mogelijk in mobiliteitshubs aan de rand van de binnenstad te laten parkeren. De vrijgekomen ruimte kunnen we inrichten voor voetgangers: bredere stoepen, pleinen en voetgangerszones.”
Welke uitdagingen komt u daarbij tegen?
“Dat er in Zwolle nog geen stadsbreed beleid voor voetgangers is. Door het ontbreken hiervan worden er nu bijvoorbeeld nog geen duidelijke eisen gesteld aan verschillende typen routes voor de voetganger. We missen daardoor eenduidigheid over de gehele stad. Een stadsbreed voetgangersnetwerk zou hierbij helpen en ervoor zorgen dat aandacht voor routes voor de voetganger niet stopt buiten de gebiedsontwikkelingen.”
Werkt uw afdeling op dit terrein samen met andere afdelingen of organisaties?
“We hebben binnenkort een eerste aftrap om te spreken over het voetgangersnetwerk. We werken daarbij samen met de collega’s van het sociale domein (onder andere gezondheid, spelen, sport), beheer, recreatie, toerisme en met externe partijen zoals Toegankelijk Zwolle. Het is belangrijk dat de stad toegankelijk is: iedereen moet makkelijk binnen de stad kunnen reizen en bewegen.”
Wat is uw droomproject op het gebied van wandelen?
Dan kiezen we voor het Engelenpad, een project waar veel samenkomt. Dit nog te ontwikkelen pad verbindt de historische binnenstad met de Spoorzone en het buitengebied. Het Engelenpad wordt uiteindelijk een wandelpad van de rivier de IJssel naar het standbeeld van ‘de Engel’ in het historisch centrum van Zwolle. De eerdergenoemde passerelle over het spoor is onderdeel van deze route.”