Verkeerskunde volgt in 2024 deskundigen die in hun gemeente werk maken van lopen in het mobiliteitssysteem. In deze aflevering de visie van Jacco Kuper, beleidsmedewerker Mobiliteit en Femke Niekerk, beleidsmedewerker Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid, gemeente Groningen
‘We kiezen voor een ‘doorwaadbare stad’’
Jacco Kuper, beleidsmedewerker Mobiliteit en Femke Niekerk, beleidsmedewerker Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid, gemeente Groningen
Hoe wandelvriendelijk vindt u de gemeente Groningen?
“Groningen is een loop- en fietsvriendelijke stad. Lopen is er comfortabel omdat onze binnenstad autoluw is. De stad is compact en heeft veel parken en straten waar je heerlijk kunt rondlopen. Het Ebbingekwartier met het Noorderplantsoen om de hoek, is een mooi voorbeeld van een voetgangersvriendelijke woonwijk. De voetganger en fietser hebben sinds 2022 extra ruimte in de binnenstad omdat er geen bussen meer over de Grote Markt rijden. Bovendien is de nieuw ingerichte Grote Markt aantrekkelijker om te verblijven met groen, water en veel zitmogelijkheden.
Van oudsher is studentenstad Groningen een echte fietsstad. Voor de voetganger zijn de vele fietsers soms hinderlijk, zowel de fietsers zelf als de geparkeerde fietsen. We nemen nu en in de toekomst extra maatregelen om de ruimte goed te verdelen tussen fietser en voetganger. Voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van looproutes, het spreiden van fietsers over verschillende routes en het realiseren van inpandige fietsstallingen.”
Welke rol speelt lopen in uw gebied?
“Het stimuleren van lopen en fietsen is een belangrijke strategie om de leefkwaliteit te verhogen. We kiezen voor een ‘doorwaadbare stad’ waar lopen en fietsen de makkelijkste en snelste manieren zijn om je te verplaatsen. Lopen biedt voordelen voor het individu, de wijk en de stad. De focus in ons loopbeleid voor de komende zeven jaren ligt op het investeren in looproutes naar dagelijkse voorzieningen, zoals scholen, ov-haltes en winkelcentra. Onze ontwerpleidraad Leefkwaliteit Openbare Ruimte geeft inspiratie voor toekomstige projecten. Het brengt in beeld hoe een openbare ruimte met meer ruimte voor ontmoeting, voetgangers en fietsers en natuurlijk groen eruit ziet.”
[ tk] Wat doet de gemeente Groningen om actieve modaliteiten te stimuleren?
“Aan de ene kant investeren we in de kwaliteit van de leefomgeving en een emissievrije samenleving door het verbeteren van de loop- en fietsinfrastructuur. Aan de andere kant geven we de auto minder ruimte door het doorgaande verkeer zoveel mogelijk via de ring af te handelen en parkeren in te perken. Toekomstige autoknips en de verlaging van de snelheid van 50 naar 30 km per uur op een groot aantal wegen, scheppen de juiste voorwaarden om prettig te kunnen lopen en fietsen. Ons uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid bevat de projecten waar we de komende jaren in gaan investeren.”
Welke uitdagingen komt u daarbij tegen?
“Een belangrijke uitdaging die vaak terugkomt bij herinrichting van wegen is het creëren van een goede situatie voor voetgangers, fietsers en het busvervoer. Voetgangers en fietsers zijn gebaat bij lage snelheden en veel veilige oversteekplekken. Het busvervoer is gebaat bij een betrouwbare reistijd en vlotte doorstroming. Het ov is naast lopen en fietsen een belangrijk instrument om het autogebruik in Groningen te verminderen. Per plek wordt bekeken wat prioriteit krijgt: een vlotte doorstroming van de bus of snelheidsverlaging en meer comfort voor de voetganger en fietser. Dat levert flinke discussies op.”
Werkt uw afdeling samen met andere afdelingen of organisaties?
“We werken als Stadsontwikkeling op het gebied van actieve mobiliteit samen met het maatschappelijk domein, waaronder onderwijs, gezondheid, sport en bewegen vallen. Verder betrekken we organisaties als de Fietsersbond, Wandelnet, Veilig Verkeer Nederland bij ons beleid en de uitvoering ervan.”
Wat is uw droomproject?
“Ons droomproject is ‘Loopvriendelijk Paddepoel’. Paddepoel is een wijk in het noordwesten van de stad. Het gelijknamige winkelcentrum is omsloten door wegen waar de auto dominant is. De wijk heeft veel kwaliteiten: groen, water en ruimte. Wanneer we daar goed gebruik van maken, kunnen we de situatie voor de voetganger enorm verbeteren. Nu is het moment om plannen te maken omdat het winkelcentrum wordt herontwikkeld en het plan er is om de Eikenlaan in de toekomst af te sluiten voor doorgaand verkeer. Binnen het Europese North Sea Interreg project ‘Active Cities’ werken we hier ook samen met de organisatie CoCreatie Paddepoel aan een aantrekkelijke wijk die de voetganger op één zet.”