Mark Degenkamp, adviseur Mobiliteitsbeleid, gemeente Utrecht
Waarom vindt u deze locatie waar u bent gefotografeerd, verkeerskundig zo bijzonder?
'Station Vaartsche Rijn gaat in 2016 open en is voor Utrecht een cruciale locatie. Straks stoppen hier bijna alle Randstadspoortreinen en vanaf 2018 rijdt hier de tram naar De Uithof. Ook fietsend is De Uithof dichtbij. Het station ligt tegen de binnenstad aan en aan de andere kant ligt Rotsoord, een gebied in ontwikkeling. Kortom: kansen te over. Alleen, op dit moment wringt zich ook veel autoverkeer door de omgeving. Dit vergt een integrale aanpak, waarbij we doorgaand autoverkeer verleiden andere routes te kiezen, de looproutes naar binnenstad en Rotsoord verbeteren en de openbare ruimte een impuls geven. Een flinke uitdaging!'
Vraag: Frans Botma van de gemeente Den Haag vroeg u in Verkeerskunde 6/2014 naar de ‘de uitvoering van de visie ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’’.
Antwoord: ‘De visie ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’ was strategisch. Hoe deze te vertalen naar de praktijk, dat was de vraag. Na vaststelling van de visie hebben we een flinke tijd ‘onder de radar’ doorgewerkt. Lopende projecten hebben we proberen bij te kleuren.
Soms was dat lastig, omdat keuzes heroverwogen moesten worden. Bovendien vergt ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’ bijna altijd maatwerk en weinig mogelijkheid terug te vallen op normen. Maar geregeld bood de nieuwe manier van werken juist een antwoord, met breder draagvlak.
Het nieuwe college heeft ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’ opgenomen in het collegeprogramma. Dat is een erkenning en flinke impuls voor ons werk. We zijn nu hard bezig de visie te concretiseren en te vertalen in nieuwe projecten.’
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •