Hans Vissers, stadadviseur bereikbaarheid, gemeente Groningen
Wat is er (verkeerskundig) zo bijzonder aan de locatie waar u gefotografeerd bent?
De Folkingestraat is bij uitstek een voorbeeld van de integrale aanpak waar ik het bij vraag 1 over had. Begin jaren negentig was het een zeer trieste straat maar door een gerichte integrale aanpak heeft de straat zich ontwikkeld tot ‘beste winkelstraat van Nederland’. En de inrichting voldoet op geen enkele wijze aan welke verkeerskundige normering dan ook…
Vraag van Coen Beijer (VK 4,2015) aan Hans Vissers:
‘Ik denk dat we in Nederland ondertussen wel ‘uitgedrempeld’ zijn. Hoe zorgen we ervoor dat de verkeersveiligheid blijft stijgen, of op z’n minst op dit niveau blijft? En dan het liefst zonder dat we verkeersdeelnemers pesten met extra remmende maatregelen of het aanleggen van nog meer infrastructuur, bredere wegen, aparte fietspaden voor snelfietsers, en zo meer.’
Antwoord Hans Vissers:
Ik herken dit zeer. Wij (vakgenoten, maar zeker ook politici en ‘het publiek’) hebben de neiging om overal een oplossing voor te willen bedenken, door inrichting of regels, en het liefst allebei. En voor een snelwegomgeving lijkt me dat ook een zeer verstandige benadering. Maar in een gebouwde omgeving zal je moeten zoeken naar maatwerk, afgestemd op de lokale situatie. En naar mijn mening zal dat in de meeste gevallen betekenen dat je mensen stimuleert om rekening met elkaar te houden. En als er een minderheid is die zich desondanks misdraagt: zie mijn tweede actiepunt als minister!
Reactie plaatsen •