Erik van Hal, verkeersplanoloog gemeente Eindhoven
Wat is er (verkeerskundig) zo bijzonder aan de locatie waar u gefotografeerd bent ?
Het 18 Septemberplein is een typisch voorbeeld van een plek waar het nieuwe Eindhoven zich manifesteert. Op een logische wijze is hier door de jaren heen ‘plaats gemaakt’ van harde verkeersinfrastructuur (tot de jaren 50 zelfs het spoor!) naar een aantrekkelijk stadsplein. Hier is Brainport voelbaar. Er zijn meer plekken in de stad die dit in zich hebben. Maar die verandering mag graag wat sneller dan hier.
Vraag Mark Degenkamp van de gemeente Utrecht vroeg u in Verkeerskunde 7/2014: ‘De voetganger heeft ook in Nederlandse steden vaak een aanzienlijk aandeel in de modal split. Toch lijkt de voetganger nogal een ondergeschoven kindje in het verkeersbeleid. Welke elementen horen thuis in een goed voetgangersbeleid en wat voor projecten zijn daarvoor nodig?’
Antwoord Erik van Hal: ’Het is blijkbaar zo evident dat je overal wel kunt lopen, dat het beleid vaak niet verder komt dan richtlijnen voor toegankelijkheid en veiligheid. Een echte plek in het beleid voor de voetganger bereik je als die met hetzelfde gewicht en belang opneemt als andere vervoerwijzen, en niet alleen op het laagste (en vaak laatste) schaalniveau. Mensen in de openbare ruimte maken de stad. Bepaal waar die het belangrijkste zijn en ontwerp daarop je kader. Keer je ontwerpvolgorde om. Begin met de voetganger. Denk in routes. Betrek andere sectoren. Prioriteer en kies dan echt! De projecten komen dan vanzelf.’
Reactie plaatsen •