'Zet de klant centraal bij MaaS-oplossingen'
Via de app kunnen reizen worden gepland met de multimodale reisplanner, waarin alle vervoerwijzen zijn opgenomen. Ook kan een deelfiets en auto-op-afroep direct worden geboekt. Als de klant toestemming geeft, worden persoonlijke verplaatsingsgegevens bijgehouden. Dit kan een opstapje zijn naar gerichte adviezen over duurzamer of efficiënter vervoer. De mobiliteitskaart geeft toegang tot regulier ov en is tevens het vervoerbewijs voor de shuttlebus die tussen beide ziekenhuizen rijdt.
Voordelen voor het AMC en VUmc zijn bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de reiskostenadministratie en op termijn een mogelijk vermindering van het aantal parkeerplaatsen voor het personeel. Daarnaast wordt gestuurd op het verbeteren van de bereikbaarheid van de omgeving én vitaliteit van werknemers.
Met TURNN hebben wij de ambitie te sturen op het gebruik van alternatieve vervoervormen op weg naar minder autogebruik en -bezit. Hierbij staat de klant centraal; wie is de klant en wat wil hij betalen voor welk vervoer? De discussie over MaaS wordt naar ons idee te veel gevoerd vanuit wetgeving en technologie. Belangrijk, maar de wens van de klant moet helder zijn voordat je een product in de markt zet. Klanten kunnen namelijk behoorlijk verrassen. De favoriete vervoerwijze voor het reizen tussen AMC en VUmc blijkt bijvoorbeeld de 'old school' shuttlebus. Nooit gedacht!”
Chrétienne Hoek, directeur BNV Mobility.
Reactie plaatsen •