Nationale MaaS-potentiescan op basis van gsm-data
De meeste strategische verkeersmodellen bevatten gedragskeuzemodellen die de reisfrequentie-, vervoerwijze-, bestemmings-, vertrektijdstip- en routekeuze beschrijven. MaaS heeft in potentie effect op gedragskeuzen, maar dat is pas relevant wanneer reizigers in het bezit zijn van een MaaS-abonnement.
Door Rogier Koopal, Goudappel Coffeng / Luuk Brederode, DAT.Mobility - TU Delft / Reindert Boomsma, NHL Stenden Hogeschool
De keuze voor een MaaS-abonnement kan door een verkeersmodel niet voorspeld worden. Op basis van een geleend Australisch gedragsmodel is een MaaS-potentiescan ontwikkeld. Dit model weegt de MaaS-propositie af tegen het huidige mobiliteitsgedrag voor een 128-tal persoonstypen. Het huidige mobiliteitsgedrag wordt afgeleid uit digitale netwerken en uit vervoerwijze- en bestemmingskeuzen die zijn afgeleid uit gsm-data, vertaald naar het niveau van de circa 13.000 CBS-buurten in Nederland. Dit gekoppeld aan de kenmerken van het MaaS-abonnement geeft voor deze zones de kans op de aanschaf van een abonnement. De Australische dataset is overigens niet volledig representatief voor de Nederlandse situatie, zo zijn er geen parameters voor parkeerkosten of werkgeversvergoedingen. Tot verdere ontwikkeling van de potentiescan blijven stated preference onderzoeken nodig als input voor de MaaS-potentiescan.
Reactie plaatsen •