Studie: Nieuwe mobiliteitsdiensten alleen duurzaam in combinatie met openbaar vervoer
Nieuwe mobiliteitsdiensten zijn alleen duurzaam uitvoerbaar als ze gecombineerd worden met goed openbaar vervoer, blijkt uit een studie uitgevoerd door PTV in opdracht van de Duitse federale overheid. Elektrische steps, MaaS, autodelen en vergelijkbare initiatieven zijn alleen duurzaam te realiseren als ook geinvesteerd wordt in het openbaar vervoer.
De studie beschrijft verschillende scenario's. In het eerste scenario, de voorzichtige aanpak, ging uit van het faciliteren van on-demand mobiliteitsdiensten, maar weinig verandering in de aanpak van openbaar vervoer en gedragsverandering. In het tweede scenario werd uitegaan van een holistische totaalaanpak, waarbij er een verandering plaatsvindt in de omgang met het hele mobiliteitsbeleid.
In het eerste scenario was 5 procent van de transportbehoefte voorzien door nieuwe mobiliteitsdiensten, in het tweede scenario 11 procent. Dit percentage stijgt met de jaren tot respectievelijk 9 en 17 procent in 2050. In het 'uitgebreide scenario' daalde het privegebruik van auto's naar 14 procent in 2030. Ook daalde daarbij het aantal kilometers naar 8 procent.
Bij het scenario waarbij een holistische aanpak gekozen wordt, waarbij ook het openbaar vervoer een zeer belangrijke rol speelt in het mobiliteitsvraagstuk, daalt de CO2-uitstoot met 13 procent in 2030. In het scenario waarbij alleen deelauto's, elektrische steps en dergelijke worden ingezet zonder meer in te zetten op ov is dat slechts 1,2 procent.
Reactie plaatsen •