Van Nieuwenhuizen verplicht gebruik schonere brandstof luchtvaart
Minister Van Nieuwenhuizen wil dat Nederland vooroploopt om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen. Over drie jaar moeten vliegtuigen in Europa verplicht deels op duurzame brandstof vliegen. Van Nieuwenhuizen neemt het voortouw om de Europese bijmengverplichting van duurzame luchtvaartbrandstoffen in te voeren.
De minister wil op deze manier andere Europese landen aanzetten om zich aan te sluiten en zo de overgang van fossiele kerosine naar duurzame luchtvaarbrandstof in gang te zetten. Uit onderzoek dat de minister liet uitvoeren komt naar voren dat het bijmengen van duurzame brandstof aan kerosine een goede manier is om de luchtvaart te verduurzamen.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten. We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen. Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen.”
In Nederland wordt al gewerkt aan het produceren van duurzame luchtvaarbrandstof, zoals in Delfzijl waar de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine momenteel gebouwd wordt. Schiphol werkt samen met andere marktpartijen ook aan een demonstratiefabriek om synthetische kerosine te gaan produceren.
De minister streeft ernaar om de Europese bijmengverplichting binnen drie jaar te laten ingaan. Begin deze maand komen vertegenwoordigers van de Europese lidstaten op uitnodiging van Nederland in Brussel bij elkaar om ontwikkelingen op het gebied van duurzame luchtvaartbrandstof te delen. Als de Europese verplichting niet tijdig haalbaar is, zet Van Nieuwenhuizen in op de invoering van een nationale verplichting per 2023 om het gebruik en de productie van deze brandstoffen te stimuleren. Dit betekent dat vliegtuigen in Nederland vanaf dat moment op Nederlandse luchthavens alleen kerosine kunnen tanken die is bijgemengd met duurzame luchtvaartbrandstof.
Reactie plaatsen •