Stimuleringsmaatregelen voor overstap op zero-emissie bestelbussen en vrachtwagens
In het kader van de mogelijkheid voor gemeenten om vanaf 2025 zero-emissiezones in te stellen, zijn afspraken gemaakt voor een overgangsregeling. Ondernemers die met hun voertuigen in een zero-emissiezone actief zijn krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op schonere voertuigen. Op die manier wil het kabinet de meest vervuilende voertuigen als eerste uit het straatbeeld doen verdwijnen.
Staatssecretaris Van Veldhoven heet met partijen uit de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord bereikt. Voor de overstap op een uitstootvrij voertuig zijn fiscale voordelen beschikbaar gesteld en komen tussen 2021 en 2025 subsidies beschikbaar. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidies.
Van Veldhoven: 'Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.'
Steden en gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren. Dit moeten ze wel minstens 4 jaar vooraf aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die een ZE-zone actief zijn en op dit moment nog een 'vuile' bestelbus of vrachtwagen krijgen langer de tijd, mede vanwege de coronacrisis. Deze overgangsfase loopt tot 2027 voor bestelbussen en tot eind 2029 voor vrachtwagens. Voor particulieren is het mogelijk ee nontheffing aan te vragen, voor bepaalde categoriën voertuigen waar geen goed alternatief voorhanden is.
Reactie plaatsen •