Arnhem zet koers naar duurzame mobiliteit

woensdag 23 april 2025

Arnhem heeft de ambitie om een stad te blijven die zowel bereikbaar als leefbaar is. Met de vaststelling van het Duurzaam Mobiliteitsplan op 19 maart jongstleden, zet de stad concrete stappen om deze ambitie waar te maken. Wethouder Nermina Kundić, verantwoordelijk voor mobiliteit, licht toe waarom dit plan nodig is en welke maatregelen de komende jaren worden doorgevoerd. 

Waarom een Duurzaam Mobiliteitsplan?

Kundić legt uit dat de Gelderse hoofdstad tot 2050 naar verwachting met 32.400 inwoners groeit, een groei van 19 procent. Daarmee heeft de stad straks 200.000 inwoners. Met deze groei van Arnhem neemt ook het aantal verkeersbewegingen toe. Dit kan leiden tot meer files, verminderde luchtkwaliteit en een afname van de leefbaarheid. “We willen dat Arnhem een stad blijft waar mensen zich veilig en prettig kunnen verplaatsen”, zegt Kundić. “Zo’n 40 procent van alle autoritten in deze stad is korter dan vijf kilometer. Dat biedt kansen om alternatieve, duurzame vervoerswijzen te stimuleren.”

De wethouder benadrukt dat mobiliteit niet losstaat van andere stedelijke thema’s, zoals woningbouw en klimaatadaptatie. “We bouwen de komende jaren duizenden nieuwe woningen. Zonder een slim mobiliteitsplan loopt de stad vast. Daarom is dit plan essentieel om groei en leefbaarheid in balans te houden.” In de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen zijn plannen voor de bouw van 33 duizend woningen voor 2030, en zo’n 55 duizend woningen tot 2040, volgens de woondeal 2.0 Regio Arnhem-Nijmegen.

De grootste uitdagingen

De mobiliteitsuitdagingen van Arnhem liggen onder andere op de centrumring, waar dagelijks duizenden auto’s rijden. Dit veroorzaakt files en uitstoot, terwijl de stad juist inzet op minder autoverkeer in de binnenstad. “We willen verkeersoverlast verminderen, de luchtkwaliteit verbeteren en het groene karakter van Arnhem behouden”, aldus Kundić. Daarnaast spelen er uitdagingen rondom verkeersveiligheid. “Hoge snelheden en druk autoverkeer zorgen voor gevaarlijke situaties. Vooral voor fietsers en voetgangers, die we juist meer ruimte willen geven.”

Een participatief plan

Het mobiliteitsplan is niet alleen door beleidsmakers opgesteld, maar ook met inbreng van inwoners, ondernemers en belangengroepen. Via enquêtes, bewonersbijeenkomsten en expertsessies werd input verzameld. “Dat heeft geleid tot een breed gedragen plan dat aansluit bij de behoeften van Arnhemmers”, zegt Kundić. De wethouder benadrukt dat het betrekken van bewoners niet alleen ging om draagvlak creëren, maar ook om het verbeteren van het plan zelf. “Bewoners kennen hun buurt het beste en hebben waardevolle inzichten gedeeld. Dat maakt het plan sterker en realistischer.”

Concreet: de aanpak

Het plan richt zich op het bevorderen van duurzame mobiliteit en het ontmoedigen van onnodig autoverkeer. Belangrijke maatregelen zijn:

  • Nieuwe fietspaden en snelle fietsroutes voor betere bereikbaarheid.
  • Uitbreiding en verbetering van busbanen en -routes om het ov aantrekkelijker te maken.
  • Optimalisatie van verkeerslichten in het voordeel van fietsers en voetgangers.
  • Meer fietsenstallingen en mobiliteitshubs om deelvervoer te stimuleren.
  • Gedragsverandering stimuleren via campagnes en initiatieven om Arnhemmers vaker te laten kiezen voor duurzame vervoersmiddelen.

Een belangrijk speerpunt is de verbetering van overstapmogelijkheden. “We willen dat je makkelijk kunt switchen tussen fiets, ov en deelvervoer. Daarvoor investeren we in mobiliteitshubs en betere reisinformatie.” Zo moeten er in de regio al dit jaar, twaalf mobiliteitshubs worden gerealiseerd.

30 km/uur in de stad

Een opvallende maatregel is de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op veel wegen, waaronder de singels rond de binnenstad. Dit draagt bij aan verkeersveiligheid en een betere doorstroming. “Het gaat niet alleen om borden neerzetten, maar ook om de wegen zo in te richten dat automobilisten vanzelf langzamer rijden”, zegt Kundić. “Vergelijkbare maatregelen in andere steden laten zien dat dit echt werkt.” Ook benadrukt de wethouder dat lagere snelheden de geluidsoverlast verminderen en een prettigere openbare ruimte creëren. “Een rustige straat is fijner om te wonen en veiliger voor kinderen.”

Parkeerregulering

Om parkeeroverlast tegen te gaan en de stad toekomstbestendig te maken, wordt parkeerregulering uitgebreid. Dit kan extra kosten met zich meebrengen voor bewoners, maar Kundić benadrukt: “We zorgen ervoor dat de eerste parkeervergunning voor bewoners gratis blijft.” Daarnaast worden er meer parkeerplaatsen voor deelauto’s gerealiseerd en komt er extra ruimte voor fietsparkeren. “We willen slim omgaan met de beschikbare ruimte. Door efficiënter te parkeren, houden we plek over voor groen en speelruimte.”

Wat levert het op?

De maatregelen uit het mobiliteitsplan moeten leiden tot:

  • Een betere infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
  • Verbeterd openbaar vervoer.
  • Minder verkeersoverlast en schonere lucht.
  • Veiligere wegen dankzij lagere snelheden.
  • Een groene, leefbare stad.

Het plan is een investering in de toekomst, vertelt Kundić. “We doen dit niet alleen voor vandaag, maar ook voor de volgende generaties. Een stad die aantrekkelijk en duurzaam is, blijft een fijne plek om te wonenen werken.”

Flexibel plan, ruimte voor aanpassing

Het plan wordt de komende jaren uitgevoerd, maar is niet in beton gegoten. “We houden rekening met nieuwe inzichten en feedback van inwoners”, zegt Kundić. “Zo kunnen we bijsturen waar nodig en inspelen op ontwikkelingen.” Daarbij wordt gekeken naar technologische innovaties, zoals slimme verkeerssystemen en duurzame mobiliteitsoplossingen. “We staan open voor nieuwe technieken die het reizen makkelijker en duurzamer maken.”

Een integrale visie op de toekomst

Het Duurzaam Mobiliteitsplan sluit aan bij de Omgevingsvisie 2040 en omvat meer dan 100 maatregelen. Arnhem zet hiermee een belangrijke stap naar een gezonde en toekomstbestendige stad. “De keuzes die we nu maken, bepalen hoe Arnhem er in de toekomst uitziet. We willen een stad die goed bereikbaar is, maar ook een fijne plek om te wonen”, besluit
Kundić.

De eerste concrete maatregelen worden in 2025 al zichtbaar. “We gaan snel aan de slag. Zo komt er een extra snelle fietsroute en verbeteren we de overstapmogelijkheden op het station. Mensen gaan het verschil merken.”

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief