Paul Waarts:“Je moet richtlijnen leren lezen"
“Renovatie en vervanging is geen keuze. Wil je voorkomen dat er iets instort, moet het hoog op de agenda zetten en er nu mee aan de slag gaan. Ons werk is om deze opgaaf voor de provincie zo te programmeren dat het behapbaar wordt in de tijd.” Paul Waarts, is expert constructieve veiligheid van fysieke infrastructuur. Hij past zijn kennis en ervaring toe voor de provincie Noord-Holland en ondersteunt daarnaast kennisontwikkeling in diverse netwerkorganisaties. Mist er naar zijn indruk een netwerk? Dan brengt hij mensen bij elkaar zodat er een netwerk ontstaat.
Waarts: “Mijn rol is om innovatieprojecten te trekken die ervoor moeten zorgen dat het aantal renovatie- en vervangingsopdrachten in de provincie verkleint dan wel pas later in de tijd aan de orde komen.” Hoe gaat Waarts daarbij te werk? Wat zijn de uitgangspunten? Wat zeggen bijvoorbeeld de richtlijnen? Geven die voldoende ruimte voor innovatie, dan wel spreiding in de tijd?
Extraatje
“Eigenlijk vind ik de meeste wetten, zoals Bouwbesluit of de Machinerichtlijn best goed, maar veel mensen weten niet hoe je ze kunt ‘lezen’”, begint Waarts. ”Zo wordt er bij nieuwbouw nog wel eens iets boven de norm bemeten. Dit kost bij nieuwbouw niet veel, maar wil je datzelfde doen bij bestaande bouw dan moet je dat extraatje er speciaal bijmaken. Als je de normen exact toepast bij bestaande bouw zijn die extra kosten wellicht niet nodig.”
Waarts merkt dat met name decentrale overheden en ook ingenieursbureaus, niet gewend zijn om heel scherp naar normen en richtlijnen te kijken en heeft daartoe met een aantal gelijk-geïnteresseerden een CROW-werkgroep bijeengebracht. “Gelukkig vonden we deskundigen die erover wilden meedenken en samen hebben we vorig jaar de aanbeveling ‘Constructieve Veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden’ [*] uitgebracht. Deze aanbeveling geeft niets anders weer dan hetgeen allang mogelijk was binnen de norm, maar bij de meeste mensen onbekend was. Zoals bijvoorbeeld het indelen van een brug in een andere (lagere) verkeersklasse en hoe je alle werkelijke sterkte die in een constructie zit kunt benutten.“
Portemonnee
Het vergt kennis en expertise om de ruimte in constructieve veiligheidsnormen te verkennen en toe te passen, erkent Waarts. Maar om de urgentie daarvan te benadrukken: “Als je niet deskundig bent, trek je al snel de portemonnee.” Hoe reageert Waarts op situaties waar het echt fout gaat, bijvoorbeeld de ingestorte brug in Genua? “Dat doet pijn. We zaten wel direct met deskundigen van de TU Delft aan tafel om de vinger aan de pols te houden over de onderzoeken naar de oorzaken hiervan.”
Ook dat benadrukt Waarts boodschap: ‘Je kennis blijven bijspijkeren’. “Je kunt niet denken dat wat je 30 jaar geleden hebt geleerd, nu nog kunt toepassen. Er is steeds weer nieuwe kennis en inzicht.” Waarts noemt de IFD-commissie [*]. “Ja, ook geïnitieerd”. Deze staat voor Industrieel, Flexibel en Demontabel bouwen. “Waarom zou je iedere brug opnieuw uniek ontwerpen? En waarom werd er eigenlijk niet allang aan IFD gedaan? De markt zei: ‘Jullie vragen het niet’. Nou dan doen we dat nu wel. We werken nu met het NEN aan een NTA (Nederlands technische afspraak-red) hiervoor [*].” Naar verwachting blijft het hier niet bij, want, zegt Waarts tot slot: “Ik ben iemand die zich blijft verbazen over hoe dingen gaan.”
Bronnen
-
CROW Cur-Aanbeveling 124: Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden: www.crow.nl/publicaties/cur-aanbeveling-124-2019
-
IFD bouwen: www.IFDindeGWW.nl
Paul Waarts, senior adviseur provincie Noord-Holland en onder meer vice-voorzitter van de CROW-commissie Constructieve Veiligheid Kunstwerken Decentrale Overheden
Reactie plaatsen •