Nieuwe SWOV-factsheet: veilige wegbermen
woensdag 22 februari 2023
SWOV presenteert de nieuwe factsheet 'veilige wegbermen'. De factsheet gaat in op feiten en cijfers rondom het veilig inrichten van wegbermen en op methodes om bermongevallen te voorkomen of de gevolgen hiervan te minimaliseren.
Uit de factsheet: jaarlijks eisen bermongevallen zo'n 160 verkeersdoden onder gemotoriseerd verkeer, vooral op 60- en 80-km-wegen. SWOV noemt als mogelijke aanpassingen het toepassen van een voldoende brede vlucht- of redresseerstrook, een zo klein mogelijk niveauverschil tussen de rijbaan en de berm, een draagkrachtige of semi-verharde berm en een voldoende obstakelvrije zone, of obstakels die volledig zijn afgeschermd.
Lees hier de factsheet
Een grote killer (ontbreekt hier) is de standaard plaatsing van lantaarnpalen in de buitenbocht bubiko langs wegen met 50/70/80 km-limieten en ook langs autosnelwegen. Als er één gevaarlijk obstakel denkbaar is, dan wel een lantaarnpaal in bochten precies op de plekken waar een slippende auto naartoe slipt, namelijk de buitenbocht. De oplossing daarvoor is duidelijk: alleen in binnenbochten plaatsen! Second best is afscherming.
Ik vind in dit SWOV-docu wel veel woorden over bomen maar niets over lantaarnpalen in bochten (en elders).laat staan over de maatregelen (die m.i. urgenter zijn dan bijv. bomen verwijderen).
Ingediend door Martin Kroon op do, 23/02/2023 - 13:23
..waarmee we voor het gemak de aanpak van onveilige bestuurders wederom inwisselen voor een schijnoplossing.
Ingediend door Jaap van Velzen op do, 23/02/2023 - 15:02
Reactie plaatsen •