'MaaS wordt aantrekkelijker dan eigen auto'
Het product bestaat feitelijk uit data-integratie aan de achterkant (matching technologie), terwijl het aan de voorkant het eigen- of leasevervoermiddel vervangt en fiets of ov aanvult.
Na pilots bij verschillende communities, gaan dit jaar enkele duizenden mensen in onder andere Strijp-S (Eindhoven) en het Paleiskwartier (’s-Hertogenbosch) de app gebruiken, die hen toegang geeft tot deelritten, deelauto’s, deelfietsen, taxi en ov (via aanvullende BEAMRZ card).
Je kiest voor een bedrag per maand, gebaseerd op je huidige mobiliteitspatroon, of voor werkelijke kosten per rit. De effecten worden gemonitord door onderzoekers van de TU Eindhoven en Universiteit Twente. Onze belangrijkste functie is het verbinden van aanbieders van mobiliteit met reizigers via data.
Die data krijgen we en geven die ook terug, bijvoorbeeld voor de optimalisatie van de capaciteitsverdeling. Dit nieuwe ecosysteem moet groeien door meer reizigers en meer mobiliteits- en MaaS-providers. Dat kan alleen als er goede afspraken worden gemaakt over interoperabiliteit, kwaliteit en privacy van MaaS-data. Cruciaal, want we praten hier over een digitaal ecosysteem waarbij mensen rekenen op betrouwbare informatie en een geweldige reiservaring, beter dan met de eigen auto.
Maarten Neeskens, oprichter en CXO van GetYouThere BV (BEAMRZ MaaS)
Reactie plaatsen •