Liefdevolle mobiliteit, dé disruptie?
Verderop leest u Rien Jansens definitie van verkeersgedrag (pagina 28). Rien is verkeerskundig docent aan de Politieacademie en zegt: ‘Verkeersgedrag is gedrag van mensen in het verkeer’. En, om het gewicht ervan te onderstrepen: ‘Verruwing in de samenleving, zie je terug in het verkeer’.
Wij mensen bepalen dus ‘de stemming’ in het verkeer. En maakt dat verschil? Loopt, fietst of rijdt u even met me mee? Soms hebben we noodzakelijk of spontaan oogcontact. Knikken we dan naar elkaar en laten misschien zelfs een glimlach zien, of steken we de middelvinger op? Geven we voorrang of nemen we het? Houden we ons aan de snelheid en andere veiligheidsregels? Of doen we, lekker asociaal, waar we op dat moment zelf zin in hebben? En: geldt het recht van het voertuig, of dat van de mens? Rien Jansen doorgrondt als verkeerskundige zowel het verkeerssysteem, als, vanonder de politiepet, de pappenheimers die er gebruik van maken en denkt er zo het zijne van.
En dan is het 4 februari 2020, het Nationaal verkeerskundecongres 2020, deel 2. DG mobiliteit Kees van der Burg is uitgenodigd om een koers te schetsen in een vakwereld vol extreme uitdagingen én extreme schaarste. Dat moet wel een disrupte koers zijn. Als houvast grijpt de DG naar de kern van mobiliteit, en dat is voor hem ‘de mens’. “Geen socialer domein dan het fysieke domein” concludeerde hij al snel na zijn aantrede als DG Mobiliteit. “En dat voor iemand afkomstig van VWS”, zegt hij zelf. Zijn visie: in het fysieke domein ontmoeten mensen elkaar, kunnen ze groeien, zich ontwikkelen. Daar kan liefdevolle mobiliteit ontstaan. En dát, stelt hij, moet de koers zijn.
Hebben we daar iets aan? Deze vraag wordt denk ik al ruimschoots positief beantwoord als je je heel even afvraagt wat we aan asociale mobiliteit zouden hebben. Koersen op liefdevolle mobiliteit is ook aan u en mij. Daarom vraagt Kees van der Burg om onze hulp: lees zijn oproep op pagina 7 en denk met hem mee.
Overigens, de Beste Bijdrage NVC 2020 ging deze dag naar de paper ‘De les uit 100 verkeersveiligheidsanalyses’, van Matthijs Dicke en… Rien Jansen. De les? ‘Stop met minimaal voldoen aan ontwerprichtlijnen, voldoe maximaal aan de menselijke factor.’
Reactie plaatsen •