Kaasplankjes verdwijnen
De snelheid op snelwegen gaat overal omlaag naar 100 kilometer per uur. De 100-kilometerbordjes langs de snelweg, ook wel bekend als ‘kaasplankjes', gaan verdwijnen. In plaats hiervan komen nieuwe hectometerpaaltjes. De hectometerpaaltjes waren in de eerste plaats bedoeld voor de politie en andere hulpdiensten in geval van incidenten.
100 km bord
De snelheidsverlaging gaat in op het moment dat de nieuwe verkeersborden zijn geplaatst. De verlaging is een van de maatregelen die het kabinet doorvoert om de stikstofuitstoot terug te dringen. Rijkswaterstaat past alle borden aan tussen donderdagavond 12 maart en maandagochtend 16 maart, zodat de overlast voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt wordt. Volgens de minister zullen weggebruikers tijdig worden geïnformeerd over de nieuwe situatie. De verlaagde maximumsnelheid geldt tussen 06.00 uur en 19.00 uur.
Wennen
Het zal even wennen zijn. In 1974 werden snelheidslimieten ingesteld op wegen buiten de bebouwde kom: 100 kilometer op autosnelwegen en 80 op alle andere wegen buiten de bebouwde kom. In 1988 werd de maximumsnelheid op de snelwegen verhoogd tot 120 kilometer per uur. Sinds 2012 geldt als norm 130 kilometer per uur, met vele uitzonderingen. In omringende landen gelden vergelijkbare limieten.
Voordelen
het verbruik van brandstof stijgt meer dan evenredig bij snelheden boven de 100 kilometer per uur. Auto’s verbruiken 30 procent méér brandstof bij 130 dan bij 100 kilometer per uur. Verlaging is goed voor de planeet en goed voor de portemonnee.
Ongevallen
Hoe hoger de gemiddelde snelheid, des te groter de kans op zware en dodelijke ongevallen. Dat komt doordat de kans op ongevallen stijgt door grotere snelheidsverschillen tussen voertuigen. Ook de impact van de botsing is groter; de energie bij een botsing bij 140 kilometer per uur is bijvoorbeeld twee keer zo groot als bij 100 kilometer per uur.
Uitstoot
Het belangrijkste doel van de maatregel is om de uitstoot en het neerkomen van stikstof in de grond en de natuur te reduceren. De bijdrage van het wegverkeer aan de depositie van stikstof is nu 6 procent. Een verlaging van de limiet tot 100 kilometer per uur levert een reductie op van zo’n één procent. Dat is op het totaal dus een beperkt effect.
Verkeersbord
Het ministerie kan bij vijf verschillende bedrijven een verkeersbord bestellen. Verkeersborden dienen te voldoen aan de richtlijnen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Er zijn voorschriften voor het reflecterend materiaal, voor de afmetingen en de vorm van de cijfers. Zo wordt de snelheid in hoge, ovale cijfers weergegeven, want dat komt de leesbaarheid ten goede. Een gemiddeld rond bord kost rond de 150 euro per stuk.
Nederland heeft ongeveer 2500 kilometer snelweg, die door Rijkswaterstaat wordt beheerd. Het aantal te vervangen ronde snelheidsborden en de hectometerbordjes wordt geschat op duizenden stuks.
Reactie plaatsen •